AFGELAST: 21 maart - Louise & Wilbert Berendsen - fluit en orgel

Dit concert gaat niet door vanwege de uitbrtaak van het Coronavirus.

 

2020 03 21 wilbert louise


Louise Berendsen (dwarsfluit) en Wilbert Berendsen (ORGEL) geven op 21 maart een concert in de Broederenkerk.

Louise Berendsen voltooide haar bachelor dwarsfluit aan het ArtEZ-conservatorium bij de fluitiste en piccoloiste Gudrun Bourel. De master bij Aldo Baerten aan het HKU Utrechts Conservatorium heeft zij als een enorme verrijking ervaren. Naast de inspirerende lessen van de hoofdvakdocenten was er bij de HKU een levendige kamermuziekpraktijk, waar zowel het harp-fluitduo Sophie-Louise als het Merwede Trio uit voort zijn gekomen. Met dit trio van fluit, harp en saxofoon nam zij dit jaar de debut-cd Un mélange de musique op, die in 2020 uitkomt.

Wilbert Berendsen is stadsorganist van Doesburg en cantor-organist van de Martinikerk aldaar, waar hij de vaste bespeler is van het
monumentale Walcker-orgel uit 1916. Hij studeerde orgel bij Hans van Nieuwkoop en behaalde in 1997 zijn diploma Uitvoerend Musicus, en volgde cursussen bij vooraanstaande organisten in Europa, o.a. over Franck bij Pierre Cogen, over Messiaen bij Hans-Ola Ericsson e.v.a.
Hij was finalist in diverse orgel- en beiaardconcoursen tussen 1986 en 2016. Daarnaast studeerde hij kerkmuziek en volgde hij een
applicatieopleiding koordirectie voor vakmusici.
Hij heeft een bloeiende lespraktijk voor organisten in de hele Achterhoek. Verder is hij dirigent van onder meer het Doetinchems
Bachkoor. Onlangs studeerde hij bij Frans Haagen aan de Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht, als Master op de beiaard.


Programma

Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
* Sonata G-Dur (“Hamburger”) [fluit en orgel]
delen: Allegretto — Rondo

Carl Philipp Emanuel Bach
Uit: Sonate a-moll, Wq. 132 [fluit]
* Poco Adagio

Ludwig van Beethoven (1770-1827) [orgel]
* Prelude op. 39 nr. 2 C-dur

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
* Sonate e-moll, BWV 1034 [fluit en orgel]
delen: Adagio ma non tanto — Allegro — Andante — Allegro

Gabriel Fauré (1845-1924)
* Morceau de Concours, bew. Wilbert Berendsen [fluit en orgel]

Jehan Alain (1911-1940)
* Deuxième Fantaisie, pour orgue (1936) [orgel]
* Trois Mouvements pour flûte et orgue (1934-5), delen: Andante –

Allegretto con grazia – Allegro vivace [fluit en orgel]Volgt nog.

AFGELAST - 7 november - xSIGHT@ PERCUSSION DUO

2020 11 07 xSight Percussion Duo

 

De leden en tevens oprichters van het in Rotterdam gevestigde percussie duo ‘xSight@‘, Jose en Georgi, hebben samen in meerdere kamermuziek ensembles en orkesten gespeeld sinds 2016. Het besluit om een duo te vormen was genomen met het doel om muziek te maken met een hoger artistiek niveau dat de hedendaagse percussie ‘scene’ uitdaagt.
Het duo heeft meegedaan aan de ‘International Percussion Competition Luxembourg’ in 2018 waar zij semi-finalisten werden. Het jaar daarop wonnen zij de prestigieuze vakjuryprijs bij het Grachtenfestival Conservatorium Concours. Het duo richt zich vooral op gearrangeerd pianorepertoire voor twee marimba’s en timmert hard aan de weg om de marimba op de kaart te zetten als solo-instrument in alle concertzalen over de hele wereld. Hun nieuwe concertprogramma ‘WoodenTouch’ is een muzikale reis van Bach tot Bartók en bevat originele stukken speciaal geschreven voor marimba duo.
Als zelfstandige percussionisten volgen Georgi en Jose ook hun eigen weg. Zo spelen zij regelmatig in orkesten zoals het Doelen Ensemble en het Mannheimer Philharmoniker.
xSight@ is toegewijd aan constante ontwikkeling en verbetering. Hun doel is om te groeien naar een zekere artistieke volwassenheid, en om een technische basis te creëren die het duo helpt in hun zoektocht naar nieuwe mogelijkheden.
Het duo streeft ernaar om het publiek de veelzijdigheid van percussie te laten ervaren, met name de combinatie tussen klassiek repertoire en experimentele muziek, moderne dans, circus en andere kunstvormen. Het duo is zeer toegewijd aan het opbouwen van een sterke, innovatieve scène voor de percussiewereld in Rotterdam. Door samen te werken met instituties in Rotterdam hoopt xSight@ gelijktijdig te groeien met de voorwaartse visie van de stad Rotterdam.
Als één van de weinige percussie duo’s in Nederland wil xSight@ een netwerk creëren van componisten, artiesten, concertzalen en andere culturele instituties om te bouwen aan hun interdisciplinaire projecten. Hieronder vallen multimedia concerten, festivals en formatieve workshops. Hierdoor wil xSight@ de toekomst van de percussie scène laten groeien. Niet alleen in Rotterdam, maar ook wereldwijd.

 

Bekijk de video van het concert in maart 2020 in het Concertgebouw Amsterdam via deze link: https://youtu.be/-UjGHJmgugo

 

AFGELAST - 4 juli - HET EISLER TRIO

2020 07 03 Marianne VanderSpek

 

Het Eisler Trio

Op 4 juli 2020 treedt Het Eisler Trio op in de Broederenkerk. Het trio staat bekend om hun eigen bewerkingen van muziekstukken uit het Interbellum. De musici richten zich daarbij voornamelijk op Europese en Zuid-Afrikaanse componisten, waaronder Eisler, Weill en Villa-Lobos. Door de opmerkelijke combinatie van sopraan, gitaar en cello weet het Eisler Trio keer op keer een bijzonder concert neer te zetten.
Net als de tijd waarin de muziekstukken geschreven zijn – de onstuimige jaren ’30 – belooft het programma vol contrasten te zijn. Terwijl Europa in de jaren ’30 afstevende op een crisis van ongekende grimmigheid, was er in dezelfde periode in Zuid-Amerika ruimte voor ‘saudade’, een onvertaalbaar bitterzoet verlangen. Het Eisler Trio zoekt tegelijkertijd naar parallellen met politieke spanningen in onze tijd. Tijdens het concert tonen zij aan hoe actueel oudere composities nog altijd zijn.



Bauwien van der Meer
“Hoogtepunt was Ihr habt nun Traurigkeit, waarin sopraan Bauwien van der Meer ontroerde.” (NRC april 2014) Met deze woorden werd Bauwien van der Meer geprezen om haar vertolking van de sopraansolo in het Brahms Requiem, onder leiding van Ed Spanjaard, met de Philharmonie Zuidnederland. Andere goed besproken vertolkingen waren onder andere de titelrol uit Richard Ayres opera: The Cricket Recovers op het Holland Festival 2011, in een regie van Pierre Audi met het Asko/Schoenberg ensemble onder leiding van Etienne Siebens: “De theatrale en vocale kunsten van Bauwien van der Meer vallen op. De sopraan volhardt als krekel in prachtig uitgebeelde radeloosheid die aan het einde omslaat in lyrische nonchalance” en Mrs. Coyle in Britten's Owen Wingrave van Opera Trionfo. De Volkskrant: “De vrouw van Owens docent aan de academie straalt met de romige toon van Bauwien van der Meer warmte uit.” Trouw: “Uitstekend gezongen door Bauwien van der Meer”.
Bauwien van der Meer studeerde aan het Koninklijk Conservatorium bij Sasja Hunnego. Ze wordt tegenwoordig gecoacht door Gemma Visser en volgt lessen bij Margreet Honig. Haar Master behaalde ze aan de Nieuwe Opera Academie. Daar zong ze onder andere de titelrol in Händels Alcina, onder leiding van Richard Egarr. Met hem en harpiste Masumi Nagasawa gaf ze in juli 2014 een Haydn/Dussek concert op het festival oude muziek te Praag (SFEM) (“The lieder by Joseph Haydn and J. L. Dussek were very interesting and van der Meer showed in them her mastery of the genre. Her performance was based on perfect interpretation and deep comprehension of the lyrics which allowed her to embellish her rendition with many charming details.”)
Voor deelname aan de postmasteropleiding van het VocaalLAB (nu Silbersee) kreeg Bauwien een beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Met dit ensemble heeft ze talloze wereldpremières gezongen en bijzondere muziektheaterproducties gemaakt, in binnen- en buitenland. Ter ere van de zeventigste verjaardag van Louis Andriessen zong Bauwien van der Meer in De Staat, met het Nederlands Blazers Ensemble onder leiding van Lucas Vis in het kader van de BBC Proms. Schönbergs Pierrot Lunaire voerde ze uit met Ensemble 88 (Deze uitvoering is integraal te zien op Youtube). In januari 2015 maakte Bauwien van der Meer haar debuut bij de Nationale Opera in de rol van Mdma Cortese in een bewerking tot familievoorstelling van Il Viaggio a Reims van Rossini: Reimsreisje. Naast zangeres van het Eisler Trio is zij de vaste sopraan van vocaal kwartet Quatre Bouches.


Annedee Jaeger
...studeerde klassiek gitaar aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Theo Krumeich. In 1996 voltooide zij daar haar opleiding. Aan ditzelfde conservatorium volgde zij de bijvakken elektrisch gitaar bij Hans Kunneman en flamenco bij Eric Vaarzon Morel. Tot 2004 beoefende zij de flamenco onder leiding van Ricardo Mendeville. Tijdens haar studie deed ze een masterclass bij de gitarist Gilardino en volgde ze een cursus flamenco in Cordoba onder leiding van Paco Peña.
Sinds 1993 is Annedee Jaeger actief als uitvoerend musicus. Dat begon met het klassieke gitaartrio Idéfix. Sindsdien neemt zij deel aan verschillende ensembles en projecten (zoals het inspelen van de Douwe Egberts Grand Arome reclame) waarbij zij de weg van het klassieke repertoire is blijven volgen. Vanaf 1998 vormde ze met de bariton Ragnar van Linden van den Heuvell het Duo Toccante. Dit richtte zich vooral op het Spaanse repertoire met liederen van Manuel de Falla en Garcia Lorca. Twee jaar later vormde zij tevens een duo met Gerrie Jonker (fagot en fluit) waarbij zij zich specialiseerde in zowel de barokke periode als de hedendaagse muziek (met repertoire van Vivaldi tot Mitéran). Momenteel verzorgt zij optredens met een gitaartrio (Iris Tjong Kim Sang en Ferry van der Klaauw), waarmee zij onlangs een masterclass volgde bij John Mills.
Behalve als uitvoerend musicus is Annedee Jaeger verbonden als docent aan het muziekcollectief Fulco de Minstreel in IJsselstein en geeft zij privé-lessen thuis in Utrecht.


Joris van Haaften
Joris studeerde cello bij Nadia David en Michel Dispa aan de conservatoria van Amsterdam en Tilburg, waar hij in 2002 zijn tweede fase diploma behaalde. Daarnaast rondde hij in Delft zijn studie bouwkunde af. Sindsdien combineert hij beide disciplines.
Als cellist treedt hij op in verschillende kleinere ensembles, en bespeelt zowel de moderne als de barokcello. Ook treedt hij op met de violoncello piccolo.
Een terugkerend thema hierbij is de zoektocht naar bijzondere programmeringen met onbekend of vergeten, maar daarom niet minder boeiend repertoire. Hierin passeert hij regelmatig de grenzen van de traditionele klassieke muziek en maakt hij uitstapjes naar onder andere de wereldmuziek. Hij speelt graag hedendaags repertoire en heeft vele stukken uitgevoerd van Nederlandse componisten als Henriette Bosmans, Carl Oberstadt, Lex van Delden, Theo Loevendie, Daan Manneke en anderen.
Hij volgde masterclasses bij onder anderen György Kurtág, Colin Carr, Pieter Wispelwey en Radu Aldulescu. Hij maakte radio opnames en speelde kamermuziek op concerten in binnen- en buitenland.

5 september - DUO DE THUISKOMST, viool en accordeon

2020 09 05 Duo De Thuiskomst

 

Op zaterdagmiddag 5 september om 15 uur speelt het Duo ‘De Thuiskomst’ in de Broederenkerk . Een bijzondere combinatie van viool en accordeon. Door de ongewone combinatie van instrumenten weten Quirine van Hoek en Ellen Zijm hun publiek telkens weer te verrassen met de ongekende mogelijkheden in klank en repertoire. Zij staan bekend om hun afwisselende programma’s. Tot hun veelzijdige repertoire behoort ook een aantal thematische programma’s, waarvan er twee reeds op cd zijn uitgebracht: ‘De Thuiskomst in de vroege Barok’ (2015) en ‘Tapas, De Thuiskomst in Spanje’ (2018).
Quirine en Ellen spelen al samen sinds hun middelbareschooltijd, maar besloten in 2010 hun duo nieuw leven in te blazen als De Thuiskomst. Sindsdien hebben ze lessen gevolgd bij o.a. Stefan Hussong, concerten verzorgt bij o.a. het Grachtenfestival, Fringeprogramma’s van Oude Muziek festivals en op verschillende grote podia zoals Vredenburg en het Concertgebouw. Beide musici sloten hun Master of Music af met een 10.


Quirine van Hoek (1986) had les van Akke Wiersma en Ilona Sie Dhian Ho en sloot in 2011 met een 10 haar masterstudie af aan het Utrechts Conservatorium bij Chris Duindam. Ze heeft een grote affiniteit met oude muziek en is een veelgevraagd kamermusicus op zowel modern als barokviool. Ze maakt deel uit van o.a. Combattimento, het Leupold Trio, Camerata Delft en is daarnaast actief als freelancer in verschillende orkesten en ensembles.
www.quirinevanhoek.nl

Ellen Zijm (1987) studeerde aan het ArtEZ conservatorium bij Egbert Spelde en daarna aan de Hochschule kür Musik Würzburg bij Stefan Hussong, waar ze met een 10 afstudeerde. Zij speelt zowel barokmuziek als nieuwe muziek, waarvoor ze veel samenwerkt met hedendaagse componisten. Naast De Thuiskomst maakt Ellen deel it van SaxYOn en BIG HOUSE en begeleidt zij regelmatig koren met repertoire uit de westerse muziekgeschiedenis van de Barok tot nu.
www.ellenzijm.nl


Programma

Vanwege Corona maatregelen maximaal 100 bezoekers, daarna geldt vol=vol!


Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704)
Sonata Representativa in A groot, C.146 (1669)
-Allegro
-De nachtegaal-De koekoek
-De kikker
-De haan en de hen
-De kwartel
-De kat
-De musketiersmars
-Allemande

Antonio Vivaldi (1678-1741) Uit ‘De vier jaargetijden’:
Concerto nr. 2 in g-mineur, De Zomer
-Allegro non molto
-Adagio e piano - Presto e forte
-Tempo impettuoso d’Estate

Enrique Granados (1867-1916)
Oriental

Isaac Albéniz (1860-1909)
Castilla

Joaquin Turina (1882-1949) Uit ‘Cuentos de España’:
Cordoba en fiesta

Astor Piazzolla (1921-1992) Uit ‘Histoire du Tango’:
Café 1930

Astor Piazzolla (1921-1992)
Escualo

Vrije gift na afloop van het concert of direct via ons online formulier met iDEAL.

AFGELAST - 27 juni - Johan Luijmes - orgelconcert

 2020 06 27 johan luijmes

Johan Luijmes behaalde zijn diploma’s voor orgel bij Bert Matter aan de Hogeschool voor de kunsten te Arnhem. Aan het zelfde instituut studeerde hij af als beeldend kunstenaar. Luijmes was een van de oprichters van muziektheater de Plaats in Arnhem.
Vanaf 1995 is hij organist van de Eusebiuskerk in Arnhem en vanaf 2000 stadsorganist van Arnhem. Hij heeft een internationale concertpraktijk. Van 2002 -2009 leidde hij intro in situ, productiehuis voor hedendaagse muziek te Maastricht. Sinds de oprichting van het Orgelpark in Amsterdam in 2007 is Luijmes artistiek leider. Daarnaast was hij wissellector aan de Hogeschool Zuyd en is hij gastdocent op o.a. de Amsterdamse Rietveld academie. Sinds 2015 is Luijmes daarnaast artistiek leider van beeldengalerij Het Depot in Wageningen..