18 mei - Gerrit Hoving, orgel

Biografie

Gerrit Hoving(1984) studeerde orgel en kerkmuziek aan de conservatoria te Zwolle en Enschede bij resp. Theo Jellema en Gijs van Schoonhoven. Tijdens en na zijn studie volgde hij masterclasses en interpretatielessen bij o.a. Eric Lebrun (Parijs) en Edoardo Bellotti (Italië) Bert Matter (NL) en Toon Hagen (NL). Gerrit is als kerkmusicus verbonden aan de Grote of Oude Cyriacuskerk te Dalfsen, heeft een lespraktijk en concerteert regelmatig als solist of als begeleider. Tevens volgt Gerrit een opleiding tot orgeladviseur.

2019 05 18 Gerrit Hoving


Gerrit Hoving (1984) studeerde orgel en kerkmuziek aan de conservatoria te Zwolle en Enschede bij resp. Theo Jellema en Gijs van Schoonhoven. Tijdens en na zijn studie volgde hij masterclasses en interpretatielessen bij o.a. Eric Lebrun (Parijs) en Edoardo Bellotti (Italië) Bert Matter (NL) en Toon Hagen (NL). Gerrit is als kerkmusicus verbonden aan de Grote of Oude Cyriacuskerk te Dalfsen, heeft een lespraktijk en concerteert als solist en als begeleider. Tevens volgt Gerrit een opleiding tot orgeladviseur.

 

PROGRAMMA

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

  1. Praeludium & Fuga in G dur                                                                          BWV 541

Uit Dritter Theil der Clavier Übung:

  1. Christ, unser Herr, zum Jordan kam                                                              BWV 684

            a 2 Clav. e Canto fermo in Pedal

 

Uit Achtzehn Choräle von verschiedener Art:

  1. 3. Allein Gott in der Höh sei Ehr                                                                    BWV 663

            a 2 Clav. et Ped. Canto fermo in Tenore (Cantabile)

 

Robert Schumann(1810-1856)

Uit Sechs Fugen über den Namen BACH:                                                     Opus 60

  1. Fuga I in B dur

 

César Franck(1822-1890)

Uit Trois Pièces:

  1. Fantaisie en La majeur                                                                                    Opus 16

 

Louis Vierne (1870-1937)

Uit Symphonie pour Orgue no. 3 en fa dièse mineur                                   Opus 28

  1. Adagio

 

Hendrik Andriessen (1892 – 1981)

  1. Thema met Variaties

 

 

 

Toelichting programma

 

Als opening van dit concert klinkt een van de meest feestelijke Praeludium & Fuga’s voor orgel uit het oeuvre van de componistJohann Sebastian Bach, gevolgd door twee koraalbewerkingen van zijn hand.

De bewerking over het dooplied van Maarten Luther, Christ, unser Herr, zum Jordan kam, kenmerkt zich door de gecoloreerde baspartij voor de linkerhand. Volgens vele Bach-onderzoekers verbeelden de kolkende motieven het woelige Jordaanwater waar Jezus in werd gedoopt. De melodie klinkt in de tenorligging.

De bewerking over het lied Allein Gott in der Höh sei Ehris van een meer meditatieve aard. Ook in dit koraal klinkt de melodie in de tenorligging. De drie begeleidende stemmen laten nu en dan een stukje van de melodie als canon klinken.

 

Robert Schumann maakte een intensieve studie van de composities van Johann Sebastian Bach. Door de ontwikkeling van de Pedalflügel, een vleugel uitgerust met een pedaalklavier, werd Schumann aangezet tot het componeren van enkele werken voor dit instrument, waaronder zes fuga’s over het thema BACH die zowel op orgel als pedaalvleugel uit te voeren zijn. De pedaalvleugel schopte het niet tot een populair concertinstrument zoals Schumann hoopte, waardoor weinig andere componisten zich geroepen voelden om voor het instrument te schrijven. Het BACH-thema klinkt meteen bij aanvang van de Fuga in de eerste vier noten.

César Franckwas als organist en componist werkzaam in Parijs en bleek van grote betekenis voor de Franse orgelcultuur. Franck wist met zijn persoonlijke muzikale stijl van componeren en het opleiden van vele orgelstudenten, de Franse orgelcultuur een belangrijke nieuwe impuls te geven. De Fantaisie en La is een van de drie werken die Franck in 1878 componeerde ter gelegenheid van de ingebruikname van een nieuw orgel in het Palais de Trocadéro in Parijs.

 

Louis Vierneontving zijn muzikale opleiding in Parijs. Een korte periode studeerde hij bij César Franck, maar na diens overlijden studeerde hij verder bij Charles-Marie Widor. Vierne werd in 1900 benoemd tot organiste-titulairevan de Notre-Dame in Parijs en bleef dit tot aan zijn dood. Zijn leven kenmerkte zich door vele tegenslagen. Zo werd hij onder meer verlaten door zijn vrouw, stierven zijn beide zoons en had hij zijn leven lang een slecht gezichtsvermogen, later gevolgd door volledige blindheid. Dit alles was van invloed op zijn muzikale scheppingen. Zo is het Adagio uit de derde symfonie voor orgel van uitzonderlijke schoonheid, maar tegelijkertijd draagt het ook een diepere emotionele lading in zich.

 

Hendrik Andriessen was een Nederlandse componist die groot bewonderaar was van de muziek van de muziek van César Franck. De invloed van diens muziek is hoorbaar in het werk van Andriessen. Andriessen schreef vele composities voor orgel, waaronder zijn Thema met Variaties. Het ongecompliceerde thema wordt na een breed neergezette introductie, voor het eerst ten gehore gebracht als een ingetogen melodie. Daarna keert het diverse malen terug in een gevarieerde vorm.

 

28 september - Gerrie Meijers op orgel met sopraan Charlotte Riedijk

2019 09 28 Gerrie Meijers

Gerrie Meijers, organist en pianist, studeerde met onderscheiding af als Uitvoerend Musicus. Haar docenten orgel waren Johan van Dommele en Hans van Nieuwkoop, haar docenten piano Arthur Hartong en Jacques Hendriks. Op de internationale orgelconcoursen van Toulouse en Nijmegen won ze prijzen en van de Société Academique “Arts-Sciences-Lettres” ontving zij de zilveren medaille vanwege haar verdiensten voor de Franse muziek.

Gerrie concerteert in binnen- en buitenland en is zeer actief als begeleidster met een uitgesproken voorkeur voor het vocale genre in de breedste zin van het woord. Zij is organist van de Remonstrantse Kerk te Haarlem en pianist/correpetitor bij een groot aantal koren. Zij vormt duo’s met de zangeressen Wieke Ubels, Annette Stallinga en Cecile Roovers en een vierhandig duo met Christine Kamp. Als freelancer werkt ze ook regelmatig bij Holland Opera, Stichting Vocaal Talent Nederland, Casuquo, Stem van Haarlem, Zangstudio Haarlem en het Orlandus-ensemble.

Gerrie Meijers maakte diverse radio- en cd-opnamen waaronder de Goldberg-Variationen van Bach op orgel en de Symphonie-Passion van Duprè in de OLV-kathedraal van Antwerpen. Bijzondere producties waar ze haar medewerking aan verleende waren o.a. het muziektheaterprogramma “Liefde op de Schop” met Cecile Roovers en Verele Vorstman (filmmaakster), de dansvoorstelling “Pulse” in het Orgelpark op muziek van Ligeti, de première van het “Fukushima Requiem” van Zsigmmond Szathmáry tijdens het openingsconcert van het Internationaal Orgelfestival Haarlem, het piano minimal music concert “Landscape in sound” en de muziekvoorstelling “Luther” van Boudewijn Tarenskeen voor bariton, koor en orgel. Met Cecile Roovers maakte zij de kindervoostelling "Voor het slapen gaan" en onlangs speelde ze de première van Psalm 151 van Boudwijn Tarenskeen geschreven voor Cappella Amsterdam en het nieuwe orgel van Tivoli Vredenburg in Utrecht.

 

Charlotte Riedijk, sopraan

2019 09 28 charlotteCharlotte, een van de meest veelzijdige zangeressen van haar generatie, heeft gewerkt onder leiding van o.a. Alan Gilbert, Yannick Nézet-Séguin, Stefan Asbury, Peter Eötvös, Ingo Metzmacher, Hartmut Haenchen, Lev Markiz, Emilio Pomárico, Julian Reynolds, Peter Rundel, Etienne Siebens, Ed Spanjaard, Reinbert de Leeuw, Hans Leenders en Lucas Vis. Bij orkesten als het Vlaams Radio Orkest, het Radio Filharmonisch en Radio Kamer Orkest, Holland Symfonia, WDR Symfonie Orkest Köln, Stockholm Royal Philharmonic, Swedish Radio Symfony/Berwaldhallen, het orkest van de Noorse Opera en bij De Nederlandse Opera.

Charlotte was te horen bij belangrijke Europese ensembles waaronder Ensemble Intercontemporain, Ensemble Modern, het Asko/Schönberg Ensemble, Nieuw Ensemble, KammerensembleN (Stockholm), Spectra Ensemble (Gent), het Osiris Piano Trio en het Altenberg Trio Wien. Met pianiste Ellen Corver vormt zij een duo en in juni 2008 maakten zij hun debuut in de Musikverein in Wenen. Ze heeft opgetreden in de meeste Europese landen, VS en China.

Charlotte werkt graag samen met componisten; speciaal voor haar geschreven werken voerde ze uit tijdens verschillende festivals in binnen- en buitenland zoals het Holland Festival, de Frankfurter Feste, Witten, Graz, Klarafestival (Brussel), Festival van Vlaanderen, Stockholm New Music en Time of Music (Viitasaari, Finland). Voor haar geschreven en door haar in première gebrachte werken zijn o.a .Urban Solo/Urban Songs, In grosser Sehnsucht (Torstensson), Deep blue Marine (De Vries), Splinters, Fragments 20 (Samson), Tsjizj, Inni (Vermote) en Nine hours of moonlight (Wilson). In seizoen ‘13/’14 bracht Charlotte, in samenwerking met Codarts Dans, een reprise van Harawi, chant d’amour et de mort (Messiaen), op een choreografie van Marta Reig Torres. In seizoen ‘14/’15 is Song Cycle, Convulsions of time van Natalia Dominguez Rangel, een avondvullend werk voor sopraan, contrabas en accordeon in première gegaan.

In 2018 verleent is zij te horen in verschillende werken van Klas Torstensson, oa in Autunno di Christina (mei 2018 wereldpremiere), in het kader van De Operadagen Rotterdam, geschreven in opdracht van de Doelen.

Hoogtepunten uit de afgelopen seizoenen waren: een serie door Monique Wagemakers geregisseerde voorstellingen van La Voix Humaine, Poulenc, met Holland Symfonia, een tournee door Zweden met het Osiris Trio, een Carte Blanche serie in de Philharmonie van Haarlem, concerten met het Altenberg Trio Wien o.a. in Musikverein Wien, een muziektheaterproductie gebaseerd op In großer Sehnsucht bij Opera OT (Onafhankelijk Toneel) tijdens de Rotterdams Operadagen, de voorstelling Black Feather Rising, Param Vir en concerten met Carter’s 20steeeuwse klassieker A Mirror on Which to Dwell.
Haar tournee langs Italiaanse operahuizen met een nieuwe enscenering van La voix humaine, geregisseerd door Leo Muscato, o.l.v. Matteo Beltrami werd zeer lovend besproken in de Italiaanse pers.

De rol van Anna Charlier, De Expeditie, Torstensson, vertolkte zij tijdens de wereldpremière in het Amsterdamse Concertgebouw en vervolgens in Stockholm, Oslo, Malmö en Keulen.
In seizoen ‘13/’14 werkte Charlotte bij muziektheater Hollands Diep mee aan Klaagliedjes van Boudewijn Tarenskeen, op teksten van Judith Herzberg en bracht zij, in samenwerking met Codarts Dans, een reprise van Harawi, chant d’amour et de mort van Messiaen, op een choreografie van Marta Reig Torres. Klaagliedjes werd in 2016 hernomen in een semi-concertante setting, geregisseerd door Titus Tiel Groenesteege.

Charlotte’s opname van Torstenssons grote lied-cyclus In großer Sehnsucht is met veel lof ontvangen (Cobra-records 0018). De opname van Harawi, chant d’amour et de mort (Messiaen) is verschenen op Warner Classics. Voorjaar 2012 is haar opname van Schönberg’s Pierrot Lunaire verschenen op het Duitse label Encora. De CD Spectra 20 years for the record, waarop Charlotte werken zingt van Annelies van Parys en Daan Janssens, werd in België bekroond met het Gouden Label 2014. In datzelfde jaar kreeg zij de Culturele Prijs Noord Holland 2014 van het Prins Bernhard Cultuurfonds voor haar initiatief De Stem van Haarlem waarmee zij een brug slaat tussen conservatorium en de beroepspraktijk.
Sinds 2013 is Charlotte als hoofdvakdocent verbonden aan de klassieke zangafdeling van Codarts Rotterdam. www.codarts.nl

Pie Jesu -  Lili Boulanger 1893-1918

Lied der Ruth -  Petr Eben 1929-2007

Agnus Dei - Bert Matter geb. 1937

Magna res est amor - Hendrik Andriessen 1892-1981

My Heart's in the Highlands - Arvo Pärt geb. 1935

Two Queen Christina Songs - Klas Torstensson geb. 1951

The black river - Gavin Bryars geb. 1943

 

16 maart - Stef Tuinstra, orgel

2019 03 16 Stef Tuinstra

STEF TUINSTRA studeerde orgel, piano, clavecimbel en trombone aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Hij behaalde Summa Cum Laude het Master-diploma voor orgel (1976), het 1e graads diploma kerkmuziek en koordirectie (1978), de Prix d'Excellence voor orgel (1979) en de koraalprijs ter gelegenheid van het Nationaal Improvisatie Concours te Bolsward (1981). In 1986 werd hij onderscheiden bij het Internationaal Clavecimbel Concours te Brugge.
Van 1974-1992 was hij organist van de Jacobuskerk te Zeerijp en sindsdien in deeltijd van de Nieuwe Kerk te Groningen. Tevens is hij, eveneens in deeltijd, kerkelijk organist van de Martinikerk te Groningen als opvolger van zijn oud-leraar Wim van Beek.
Hij is leider van en docent namens de Noord-Nederlandse Orgel-Academie (NNOA), is o.a. actief met eigen CD-producties van het label NNOA en met allerlei orgelpromotie-aktiviteiten. Vele jaren was hij tevens koor- en orkestdirigent.
Stef Tuinstra concerteert en is masterclassdocent in verschillende Europese landen, Japan en de USA. Hij staat bekend als inventief improvisator in verschillende stijlen. Zijn orgel-CD’s worden gezien als baanbrekend, van hoog artistiek niveau en blijvend actueel. Twee produkties ontvingen een gedeelde Edisonprijs. Een 3-cd album (label Document) met de integrale orgelwerken van Georg Böhm wordt wereldwijd beoordeeld als een nieuwe interpretatiestandaard voor barokke Noordduitse orgelliteratuur en kreeg o.a. in ‘Luister’ een 10.
Als gecertificeerd orgelbouwadviseur werkt Stef Tuinstra nauw samen met diverse protestantse kerken en stichtingen in Nederland en met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Inmiddels heeft hij al 150 projecten op zijn naam staan en daarbij ook internationaal een gezaghebbende reputatie opgebouwd. Ook is hij auteur van diverse (internationale) publicaties over orgelbouw en -spel. Zie op www.nnoa.nl.
Het programma is samengesteld als een historisch-stilistische bloemlezing n.a.v. de bouwtijd van het Holtgräve-orgel. De daarin aanwezige ‘oudere’ en ‘jongere’ geluiden krijgen hierdoor een ietwat andere betekenis en een ander stilistisch reliëf dan wanneer er de bekende literatuur wordt gespeeld, zoals heden ten dage gebruikelijk.
Zo werd er in de dagen rond de bouw van het orgel nog niet of nauwelijks orgelmuziek van Johann Sebastian Bach gespeeld, zo ook niet in dit programma. In plaats daarvan werden bij voorkeur ouvertures van opera’s, allerlei andere vanuit orkestmuziek gearrangeerde concertstukken en natuurlijk variaties over psalmen en gezangen vertolkt.

Omdat het orgel na de geweldige recente restauratie weer ongeveer klinkt zoals dat in 1839 was bedoeld komen met name orgelwerken van de beroemde zoon van Bach Carl Philipp Emanuel, van Mozart en Mendelssohn fraai tot hun recht.
Mozart hield zielsveel van het orgel. Van hem is de uitspraak dat het orgel de koningin der muziekinstrumenten is maar hij had nauwelijks tijd om zich aan orgelcomposities te wijden. Van hem zijn wel schetsen bewaard of ook wel grotendeels voltooide werken die dan toch nog een bijgecomponeerd slot moeten krijgen. Zo’n werk is het prachtige Allegro und Fuge KV 312. De fuga is hier een dubbelfuga.
Een van de fraaiste van de zes sonates voor orgel van Mendelssohn is de vierde met de snelle en virtuoze hoekdelen met de volle orgelklank en de lyrische twee middendelen.
De vrolijke en vurige operastijl is vertegenwoordigd door een ouverture van Donizetti. De zich snel daarna ontwikkelende klassieke en ook ietwat ernstige stijl, onder invloed van de orgelschool van Mendelssohn aan het Leipziger Conservatorium, is te horen in de fraaie bezonken koraalbewerkingen voor de lijdenstijd van Johannes Brahms. Hij was een groot Bach-liefhebber maar ook een grote 19de eeuwse ‘vertaler’van die barokke stijl.
De improvisatie over een bekend lied is volgens bijpassende 19de eeuwse stijl, als ware het een orgelsonate. Vanwege de improvisatievorm kunnen diverse fraaie registercombinaties gekozen worden om het orgel om haar mooist te laten horen.

 

Programma

1. Carl Philipp Emanuel Bach Fantasie und Fuge in c kl.t. Wq 119,7
(1713-1788)

2. Wolfgang Amadeus Mozart Allegro und Fuge in g KV 312(189i)/ 401(375e) (1756-1791)

3. Felix Mendelssohn Bartholdy Sonate op. 65 nr. 4 in Bes gr.t.
(1809-1847) Delen: 1. Allegro con brio
2. Andante religioso
3. Allegretto
4. Allegro maestoso e vivace

4. Gaetano Donizetti (1797-1848) Grande offertorio per organo o piano forte in D

5. a. Johannes Brahms Choralvorspiel und Fuge über
(1833-1897) O Traurigkeit, o Herzeleid
b. Johannes Brahms Uit Choralvorspiele op. 122:
Herzlich tut mich verlangen

6. Stef Tuinstra (* 1954) Improvisatie – Koraalpartita

 

27 juli - Sander van den Houten, orgel

2019 07 27 sander van den houten 580pxb

Sander van den Houten (1987) is vanaf april 2017 benoemd tot organist van de Evangelisch Lutherse Kerk in Den Haag en daarmee vaste bespeler van het beroemde Bätz-orgel uit 1762. Tevens is hij titulair-organist van de Burgwalkerk als van de Broederkerk te Kampen en tweede organist van de Bovenkerk aldaar.
Op zijn achtste jaar begon hij met piano- en orgelstudie bij Paul Kieviet in Middelharnis (Z-H). Hij deed mee aan concoursen en won prijzen op het jeugdsolistenconcours in Melissant (3e prijs), het ensembleconcours in Oude Tonge (2e prijs) en het Buxtehudeconcours te Zierikzee (1e prijs).
Zijn vakopleiding tot organist ontving hij aan het Rotterdams conservatorium bij Bas de Vroome (literatuur) en behaalde daar zijn bachelor diploma. Tevens volgde hij de studie kerkmuziek bij Hans van Gelder (liturgiek), Arie Hoek (hymnologie en cantoraat), Conny de Jong (zang) en Aart Bergwerff (improvisatie).
In 2013 slaagde hij cum laude voor zijn masterdiploma orgel aan het ArtEZ-conservatorium van Zwolle bij Theo Jellema.
Daarnaast volgde Sander van den Houten masterclasses bij Willem Tanke (Messiaen), Harold Vogel (Buxtehude), Jacques van Oortmerssen (Stylus Phantasticus) en Thomas Trotter (Engelse orgelliteratuur).
Zijn werk als koorbegeleider bracht hem o.a. naar Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. Tevens maakte hij in 2013 een concertreis naar Rusland waar hij in Kostroma een aantal orgelconcerten verzorgde.
Als dirigent is hij verbonden aan het Concertkoor Immanuël te Kampen en de ‘Zang- en Oratoriumvereniging Raalte’. Tevens is hij cantor van de Theologische Universiteit te Kampen. Sander volgt privé lessen koordirectie bij Wiecher Mandemaker.
Ook is hij vaste begeleider van het Bovenkerk Kamerkoor o.l.v. Ab Weegenaar, het Kampen Boys Choir en het Roder Jongenskoor beide o.l.v. Rintje te Wies.
Sander van den Houten geeft jaarlijks vele concerten als solist, begeleider en continuo speler. Ook heeft hij een privé lespraktijk.
Zie verder: www.sandervandenhouten.nl


Programma

1. Magnificat primi toni (BuxWV 203) Dietrich Buxtehude (1637-1707)

2. Psalm 23 (3 versus) Jan Pietersz. Sweelinck (1562-1621)

3. Partite diverse sopra "Sei gegrüßet Jesu gütig" (BWV 768) Johann Sebastian Bach (1685-1750)

4. Agnus Dei Frank Martin (1890-1974)

5. Les atavismes du crepuscule (2018) Erik Desimpelaere (1990)
Naar een schilderij van Salvador Dali (1933)

6. Fantasie in c-moll (opus 57) Gerard Bunk (1888-1958)

11 mei - Concerto d`Amsterdam met "Mille affetti". Solisten Luciana Mancini ,mezzosopraan en Stefano Rossi, muzikale leiding en viool

2019 05 11 concerto amsterdam

Barokorkest Concerto d`Amsterdam treedt op met de beroemde Chileens-Zweedse mezzosopraan Luciana Mancini.

In het programma ``Mille affetti``, ofwel ``duizend gevoelens``, zingt Mancini met haar warme expressieve stem aria`s  van Orlando, Ariodante en Händel. Het orkest omlijst de prachtige liederen met werken van o.m. Corelli en Scarlatti. De Italiaanse vioolvirtuoos Stefano Rossi voert het orkest opzwepend aan.
Vanwege de topbezetting wordt er veel publiek verwacht. 

Concerto d’Amsterdam is sinds vele jaren actief op de Nederlandse en buitenlandse podia, zowel in eigen programma’s als in samenwerking met andere disciplines. Het orkest bestaat uit een groep gedreven musici die zich hebben gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk. De focus ligt op de zeventiende en achttiende eeuw en de musici spelen op instrumenten uit die tijd of kopieën daarvan. Naast het standaardrepertoire werkt Concerto d’Amsterdam ook regelmatig mee aan operaproducties op bijzondere locaties, zoals de uitvoering van Orfeo ed Euridice op de vijver van Paleis Soestdijk. Het orkest werkte samen met solisten en dirigenten als Richard Egarr, Elizabeth Wallfisch, Emma Kirkby, Michael Chance, Claron McFadden, Lynne Dawson, Johannette Zomer, Nico van der Meel, Alfredo Bernardini, Lucy van Dael en vele anderen. Afhankelijk van het programma wordt gewisseld van orkest samenstelling. 

Concertmeester is de Italiaan Stefano Rossi. Deze virtuoze barokviolist opereert als primus inter pares. Hij voert het orkest aan en geeft leiding met zijn meeslepende en communicatieve vioolspel, maar tegelijkertijd is hij net als alle andere musici onderdeel van het collectief.


2019 05 11 concerto amsterdam mezzo sopraanDe Chileens-Zweedse mezzosopraan Luciana Mancini behaalde haar master degree aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar zij studeerde bij Rita Dams, Jill Feldman, Michael Chance, Peter Kooij en Diane Forlano.
Zij is een veelgevraagd solist en treedt op in alle delen van de wereld, in opera’s, oratoria en recitals. Luciana Mancini en Concerto d’Amsterdam werken regelmatig samen. Onder meer  in de komende Matthaus Passion van J.S. Bach (in  de beroemde kruiskooropstelling) in de Deventer Bergkerk o.l.v. Klaas Stok, op 17,18 en 19 april.  

Het concert

``Mille affetti`` - duizend gevoelens: liefde en trouw, maar ook verdriet, woede en wanhoop zetten de toon voor dit programma, waarin Concerto d’Amsterdam en soliste Luciana Mancini hun (en uw) emoties de vrije loop laten.
Nergens lag in de muzikale Barok de gevoelstemperatuur hoger dan in het theater, in de opera, en dan speciaal in Italië, ook toen al operaland bij uitstek. Zozeer zelfs dat ook een componist als Handel opera’s schreef die qua tekst en muzikaal idioom honderd procent Italiaans zijn.
Zangeres Luciana Mancini is met haar warme en expressieve, maar soms ook rauwe en hartverscheurende stem de ideale pleitbezorger van dit repertoire. U hoort aria’s uit Giacomelli’s Adriano in Siria en Handels Orlando en Ariodante.
Barokorkest Concerto d’Amsterdam omlijst haar prachtige aria’s met instrumentaal repertoire dat uit dezelfde bron ontsprongen is: ouvertures van Handel en één van de wonderbaarlijke composities van Charles Avisson, gebaseerd op (maar eigenlijk nog mooier dan) de muziek van Domenico Scarlatti. Concertmeester en muzikaal leider Stefano Rossi kent dit repertoire als geen ander en zal het ensemble veilig door de maalstroom van liefde, verdriet, hoop en wanhoop loodsen.
Concerto d’Amsterdam
Luciana Mancini, mezzosopraan
Stefano Rossi, muzikale leiding en viool

 

Programma

Arcangelo Corelli  (1653 – 1713)   

Concerto n.1 in D                         

  1. Largo – Allegro – Adagio – Allegro – Adagio – Allegro – Largo – Allegro
  2. Largo
  3. Allegro – Adagio
  4. Allegro

Francesco Maria Veracini (1690 – 1768)          

Già presso al termine                        

uit: Adriano in Siria       

Charles Avison (1709 – 1770)

Concerto nr. 3 in d-klein (naar Scarlatti)               

  1. Largo Andante
  2. Allegro Spiritoso
  3. Vivace
  4. Allegro

Georg Friedrich Händel (1685 – 1759)   

Scherza infida                            

uit: Ariodante, HWV 33

Charles Avison

Concerto nr. 5 in d-klein    (naar Scarlatti)               

  1. Largo
  2. Allegro
  3. Andante Moderato
  4. Allegro

Georg Friedrich Händel

Ah! Stigie larve                           

uit: Orlando, HWV 31

Download hier de concert-flyer: