2013-06-01 Kidsgear.jpg 350pxb

Met een spectaculair optreden met zang, dans en drums bouwt het Oegandese koor Kidsgear zaterdag 1 juni een waar Afrikaans feest in de Bergkerk. Kidsgear bestaat uit 30 kinderen en jongeren in de leeftijd van 8 tot 16 jaar. De groep is afkomstig van basisschool Kidsgear en het middelbare Hoys College in Oeganda.

Het is niet de eerste keer dat Kidsgear in Nederland en Deventer optreedt. Het koor is verbonden aan de Stichting Uganda Primary and Secondary School Support Scheme (UP4S). Deze stichting zet zich in voor ondersteuning en ontwikkeling van het primair en secundair onderwijs in Oeganda en voor verbetering van de sociaal maatschappelijke situatie in het land. Kidsgear komt geregeld naar Nederland om met optredens geld te verdienen voor UP4S. De oprichters  van de Stichting zijn Sylvia Rus-Mbabazi en haar echtgenoot Frank Rus uit Deventer. De Oegandese Sylvia Mbabazi woont sinds 1997 in Deventer.

Na afloop van het concert zijn er in de Bergkerk diverse handgemaakt Oegandese artikelen te koop in gezellig ingerichte kraampjes.