2-juni-2012 350pxbOp het concert van 2 juni staan de zogeheten ‘airs de cours’ centraal: een genre van wereldlijke liederen in Frankrijk uit de periode van ongeveer 1570 tot 1650. Studenten van de barokopleiding van het Koninklijk Conservatorium Den Haag nemen ons mee naar deze periode. De sopraan Marine Fribourg verzorgt de zang. Zij wordt begeleid door Mathilde Vialle (viola da gamba) en Javier Ovejero Mayoral (theorbe en barokgitaar).

Vanaf ongeveer 1600 verschenen in Frankrijk vele bundels airs de cours, die meestal populaire liefdes-, drink- en andere liedjes bevatten. Tussen 1608 en 1632, tijdens de regeerperiode van Lodewijk XIII, publiceerden verschillende componisten 15 delen met ‘airs de cours’: muziek om de koning te vermaken en te behagen. Op het concert in de Bergkerk klinken onder andere liederen van Sébastien le Camus, Marc-Antoine Charpentier, Michel Lambert, Antoine Boësset en Robert de Visée.