Mikolaja 2Het Poolse ‘Orkiestra Sw. Mikolaja’ (Sint Nicolaas-orkest) is de bekendste folkband in Polen. In de jaren '90 heeft dit orkest een geheel nieuwe volksmuziekstijl gecreëerd. Mede door Mikolaja is de populariteit van de volksmuziek in Polen weer helemaal terug van weggeweest. Mikolaja verwerkt niet alleen traditionele Poolse, maar ook Oostkarpatische en Oekraïnse invloeden in zijn muziek.

Ook al zijn de arrangementen eigentijds, Mikolaja gebruikt uitsluitend akoestische instrumenten. De groep heeft een voorkeur voor bijzondere snaarinstrumenten, zoals de dutar en het cimbaal. Kenmerken van de groep zijn: originaliteit, complexiteit, dynamiek, rauwe zang en een akoestisch geluid. Op het podium staan zeven muzikanten en meer dan twee keer zoveel muziekinstrumenten  (violen, nyckelharpa, cimbaal, mandoline, mandola, contrabas, dutar, fluiten, diverse drums en percussie-instrumenten, gitaar en kobza).

Van Mikolaja zijn inmiddels negen cd’s verschenen met zowel traditionele, modern-bewerkte alsmede nieuwe Poolse volksmuziek. Mikolaja Orkiestra gaf meer dan duizend concerten in Polen en daarbuiten, speelde op vele internationale festivals en is vaak te horen en te zien op de Poolse radio en TV.

Trots

Nadat in de communistische tijd de traditionele Poolse volksmuziek nagenoeg was uitgewist, heeft het Mikolaja Polen zijn volksmuziek en zijn trots teruggegeven. Mede dankzij dit orkest is er weer een levendige en levende folk-cultuur in Polen. De muzikanten van Mikolaja maken hedendaagse folk, met grote bewondering voor de oude tradities. Via de herontdekking van de (bijna verdwenen) minderheid van de Lemko's - die ooit in de Oostelijke Poolse Karpaten leefden - besefte de groep dat de muziek uit de oude dorpen modieus en intrigerend kan zijn voor de moderne luisteraar. De musici en onderzoekers van Mikolaja zijn ervan overtuigd dat juist de vergeten folklore de hedendaagse cultuur kan inspireren en verrijken.

De groep gaat gedurfd om met samenklanken, ze houden van riffs en vreemde geluidseffecten en ontwijken de invloeden van rock en jazz niet. Trance-effecten en moderne arrangementen kunnen de luisteraar beetpakken en verbazen. En toch is het niet de bedoeling van Mikolaja om de bronnen van de volksmuziek te moderniseren. Liever dragen ze bij aan de verdere ontwikkeling op basis van èn de huidige wereld en hun liefde voor de traditie.

"Traditie is ons verhaal over een wereld die is weggevaagd, maar nog altijd erg belangrijk voor ons is. De grootste waarde van de volksmuziek is zijn spirit, die wij samen met het publiek willen herontdekken. Velen zien onze muziek als een oprechte voortzetting van een levende volksmuziektraditie, omdat we akoestisch spelen en omdat wij de vitaliteit en de levendigheid van het origineel in onze arrangementen willen bewaren."

Bezetting:
Anna Bielak: viool, zang
Bogdan Bracha: fluit, viool, zang
Robert Brzozowksi: contrabas
Agnieszka Kolcsewska: drumstel, percussie
Piotr Majczyna: mandola, saz, zang
Maria Natanson: viool, zang
Marcin Skrzypek: cimbaal, dutar, gitaar, kobza, mandoline, zang

Meer info:
www.speelman.nl/ensemble/Mikolaja