Candide3 800x600px

Candide óf het Optimisme

Tekst van Richard Wilbur e.a. naar de gelijknamige roman van Voltaire in een bewerking van Xander Straat en Wouter Padberg

Vertaling (1994): Willem Wilmink

Bernsteins komische opera in een pocketversie van 1 uur door het Resident Artists Programme van de Nationale Reisopera.

Een uitvoering van het Resident Artists Programme van de Nationale Reisopera, een praktijkgericht stageprogramma dat jong  talent gelegenheid biedt ervaring op te doen in een professioneel bedrijf.

Candide is een optimist. Leerling van de filosofische school van doctor Pangloss.
Zelfs nadat hij wordt verbannen, in een gruwelijke oorlog terecht komt, wordt gemarteld, betrokken is bij verscheidene scheepsrampen, vulkaanuitbarstingen en moordpartijen en diverse keren ruw wordt gescheiden van de vrouw die hij lief heeft, blijft hij de theorie aanhangen dat deze wereld de beste van alle mogelijke werelden is.

Na een jarenlange zoektocht die hem van Westfalen via Lissabon, Parijs, Cadiz, Zuid Amerika naar Venetië voert is Candide het spoor bijster en besluit hij alleen nog maar zijn tuintje te verzorgen.

Een must voor iedereen die last heeft van de Crisis!