met het programma  “Het Concert in het Ei”  Een bijzonder, multidisciplinair programma met Vlaamse en Nederlandse muziek rond 1500, in samenwerking met sopraan Ingrid Nugteren, harpiste Liesbeth Vreeburg en woordkunstenaar Frank van Oosterhout

Het Concert in het Ei

Rond 1500 waren pestepidemieën en stadsbranden aan de orde van de dag in Nederland en Vlaanderen. Het noodlot en het geloof waren belangrijke thema’s in het leven van de gewone burger. In deze onzekere tijd schilderde (vermoedelijk) Hieronymus Bosch het schilderij Het Concert in het Ei. Dit werk laat een bijeenkomst zien van mensen die aan het musiceren en zingen zijn. In die tijd verwezen muziekinstrumenten en musiceren naar het losbandige gedrag van de mens. Het werk staat vol symboliek die kenmerkend was voor deze roerige periode. Was dit schilderij slechts een vermakelijk tafereel of riep het op om vooral trouw te blijven aan het geloof?
In het programma “Het Concert in het Ei” ontdekken wij de wereld van het Nederland en Vlaanderen omstreeks 1500. We beleven de religieuze overtuiging in stemmige misdelen, terwijl de wereldlijke liederen een kijkje geven in het alledaagse leven van die tijd en zo de zonden vertegenwoordigen.
Door middel van liederen, motetten en misdelen gecombineerd met teksten van woordkunstenaar Frank van Oosterhout komt deze wereld tot leven. Kitty de Geus (sopraan) en Liesbeth Vreeburg (renaissanceharp) voegen een extra muzikale dimensie toe. “Het Concert in het Ei” bevat muziek van o.a. Obrecht, Isaac, Non Papa, Buus en Susato.