Peking Express

De ontdekkingstocht “Peking Express”, waarin liefst vier nieuwe opdrachtstukken van jonge oost-Aziatische componisten ten gehore worden gebracht, begint in Oezbekistan bij Artyom Kim en eindigt aan tafel bij Guo Wenjing in Beijing. Er zijn tussenstops in Zuid-Korea waar wij Seung-Ah Oh en Ji-Sun Yang ontmoeten, en elders in China bij Kui Dong. Geen continent ter wereld is gezegend met zo'n enorme diversiteit aan slagwerkmuziek.

Deze rijkdom hoort u terug bij onze selectie van hedendaagse componisten uit Azië. Hun westerse scholing combineren zij met oosterse inspiratiebronnen. Het instrumentarium loopt uiteen van de kleinste belletjes tot ’s werelds grootste gongs. Kleurrijk, "to the point", schijnbare eenvoud, virtuoos. Zoals elke ervaren globetrotter weet, moet men nooit te zwaar bepakt reizen. Daarom stelde SDHg aan elk van de componisten voor om een stuk te schrijven dat de slagwerkers als handbagage zouden kunnen meenemen, zonder de last van grote reiskoffers.
Alvast een tipje van de sluier: de bestemming van onze reis is het speciaal voor Slagwerkgroep Den Haag geschreven werk Parade van de Chinese componist Guo Wenjing voor 6 Peking-gongs, waarbij de drie slagwerkers elkaar op onnavolgbare wijze achtervolgen.

 


PROGRAMMA
Artyom Kim (Oezbekistan, 1976) - [nieuw werk voor 4 spelers; 2008]
Seung-Ah Oh (Zd-Korea/Ned., 1969) - [nieuw werk voor 4 spelers; 2008]
Ji-Sun Yang (Zuid-Korea, 1979) - [nieuw werk voor 4 spelers; 2008]
Kui Dong (China, 1967) - [nieuw werk voor 4 spelers; 2008]
Guo Wenjing (China, 1956) - Parade (2003, 15 min.)

 

 

SLAGWERKGROEP DEN HAAG

Slagwerkgroep Den Haag bestaat uit zes musici, zo'n zeshonderd instrumenten en een repertoire dat bijna de gehele literatuur van westerse slagwerkcomposities tot heden beslaat. Sinds 1977 richt het ensemble –met inmiddels de derde generatie musici– zich op de ontwikkeling en vernieuwing van slagwerkmuziek, -repertoire en -instrumentarium. De programma’s variëren van specialistische laboratoriumprojecten tot grootschalige inter­nationale samenwerkingsverbanden, van jeugdprogramma’s tot specifieke compositie­opdrachten. Als gespecialiseerd ensemble heeft Slagwerkgroep Den Haag inmiddels een toonaangevende positie weten op te bouwen in binnen- en buitenland.
De veelheid aan projecten bracht het ensemble naar vrijwel alle landen van Europa, de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Japan. Groot of kleinschalig, te allen tijde blijft het bestaande repertoire een leidraad, van de eerste composities voor slagwerkensemble uit de eerste helft van de twintigste eeuw tot de grote slagwerksextetten van Iannis Xenakis.
In het verleden werkte SDH met componisten als Mauricio Kagel, John Cage, Karl-Heinz Stockhausen, Steve Reich en Theo Loevendie. Daarnaast voert het ensemble een actief opdrachtenbeleid, hetgeen leidt tot ca. vijf nieuwe werken per jaar. Het gaat hierbij zowel om internationaal opererende componisten als Guo Wenjing, James Wood of Michael Gordon, alsook om componisten met wie een zekere voortgaande samenwerking wordt opgezet, zoals Peter Adriaansz, Michel van der Aa, Yannis Kyriakides, Micha Hamel, Christopher Fox of Donnacha Dennehy.
Ook de jongste lichting componisten wordt bij de repertoireontwikkeling van het ensemble betrokken. Niet zelden gaat nieuw werk gepaard met volstrekt nieuwe instrumenten, die voor het ensemble gebouwd worden. Daarnaast is elektronica een toenemende bron van inspiratie voor componisten.
Slagwerkgroep Den Haag heeft een grote ervaring in samenwerking met andere disciplines zoals theater en dans. Ook werkt het ensemble regelmatig samen met diverse instrumen­ta­listen of collega-ensembles, zoals met het Belgische ensemble Champ d’Action als vaste partner.