2019 10 19 Trio Gonny van der Maten orgel

Doris Hochscheid en Frans van Ruth, winnaars van de prestigieuze ECHO Klassik 2016, hebben in de loop van de jaren een gemeenschappelijk repertoire opgebouwd van meer dan 150 composities, reikend van de gambasonates van J.S. Bach tot een toenemend aantal speciaal voor hen geschreven stukken.
In 2007 hebben Doris Hochscheid en Frans van Ruth de Stichting Cellosonate Nederland opgericht om daarin hun activiteiten op het gebied van Nederlandse muziek onder te brengen. Naast de samenstelling van een volledige on-line catalogus van de Nederlandse muziek voor cello en piano (www.cellosonate.nl), de programmering van in ieder geval één Nederlandse compositie per concert en een educatieve concertserie aan het CvA, waarin zij samen met masterstudenten Nederlandse kamermuziek spelen, heeft dit geleid tot een uitgebreid cd-project, ‘Dutch Cello Sonatas’, in samenwerking met de vooraanstaande Duitse cd-firma Musikproduktion Dabringhaus und Grimm (MDG). De zeven tot nu toe verschenen cd's kregen in binnen- en buitenland de meest lovende kritieken en werden meermaals onderscheiden.
Opzienbarend is ook hun Album-project, waarvoor 30 Nederlandse componisten korte duostukken schreven voor de doelgroep kinderen en minder jonge amateurs.
In 2015 maakten zij een drieweekse tournee door Indonesië, waar zij naast Nederlandse ook nieuwe Indonesische composities uitvoerden.
In november 2014 ontvingen zij als eersten de Vriendenprijs van de Stichting Vrienden Nederlandse Muziek voor "de onderscheidende en overtuigende wijze" waarop zij zich inzetten voor de Nederlandse muziek.
In oktober 2016 ontvingen zij in Berlijn de prestigieuze ECHO Klassik voor hun cd-serie Dutch Cello Sonatas en in februari 2017 werden zij voor hun verdiensten voor de Nederlandse muziek door koning Willem Alexander benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
www.cellosonate.nl

Het werk van Gonny van der Maten bestrijkt inmiddels vele terreinen. Zij is concertorganist, cantor-organist, dirigent en docent. Daarnaast componeert zij en draagt zij teksten voor.
Gonny van der Maten werd geboren in Amsterdam, waar zij ook haar orgel- en kerkmuziekopleiding aan het Sweelinck Conservatorium volgde, met als orgel-hoofdvakdocent Albert de Klerk (Uitvoerend Musicus cum laude), Aanvullende studies waren Kerkmuziek, Improvisatie (Conservatorium Arnhem) en koordirectie (applicatie-opleiding Conservatorium Utrecht)
Momenteel is zij cantor-organist van de Oude Kerk in Soest, een uitgebreide muzikale functie, waarin zij verantwoordelijk is voor de muziek in de Oude Kerk in brede zin. Zij leidt daarbij de Cantorij van de Oude Kerk, bespeelt het historische Van Gruisen/Van Oeckelen-orgel en is artistiek verantwoordelijk voor de DOK-concertserie en Avondmuzieken.
Ook is zij dirigent van het Tiels Madrigaal Koor, repetitor van Concert Koor Haarlem en voorzitter van de Andriessen/De Klerk Stichting.
Ze heeft premières gespeeld van orgelwerken van Caroline Ansink, Ad Wammes, Maurice van Elven, Rick van Veldhuizen en Louis Andriessen. De compositie van Louis Andriessen (De goddelijke routine) bracht zij onlangs ook uit op CD.
Zie verder: www.gonnyvandermaten.nl

Rick van Veldhuizen [*1994] – in de basis klassiek componist, maar ik voed me net zo graag met popmuziek, techno, literatuur en theater. Optimist die het slechtste omarmt, of een zeer positieve pessimist. Als componist ben ik gefascineerd door wat muziek kan vertellen, en bind me daarbij niet aan één genre. Mijn muziek is eigenlijk altijd een uitdrukking van vitaliteit en compromisloosheid. Hierbij schuw ik de duistere kant niet; in de schaduw ligt zoveel schoonheid die ik niet wil laten liggen. Ik werk met verschillende materialen: akoestische instrumenten, elektronica en een groot palet aan mogelijke speeltechnieken, en probeer mijn muziek altijd een scherp randje te geven. In 2008 begon ik compositie en piano te studeren aan de Young Musicians’ Academy in Tilburg, en vervolgens studeerde ik in Den Haag, Berlijn en Amsterdam, waar ik in 2016 mijn bachelorstudie compositie bij Joël Bons en Willem Jeths cum laude afrondde. Ook volgde ik gastlessen van onder meer Mayke Nas, Carola Bauckholt en Olga Neuwirth en studeerde ik Nederlandse Taal en Cultuur aan de Universiteit Leiden. Ik kreeg onder meer opdrachten van het Nieuw Ensemble, het Koninklijk Concertgebouworkest, De Nationale Opera & Ballet. Ook won ik de eerste prijs in de CoMA Maastricht Compositiewedstrijd in 2011 en de International Composition Competition Harelbeke in 2016.
www.rickvanveldhuizen.eu

Wouter van Belle (Lochem, 1958) groeide op in Hilversum. Na zijn Gymnasiumtijd daar ging hij naar Utrecht en studeerde orgel en piano aan het inmiddels voormalige Nederlands Instituut voor Katholieke Kerkmuziek.
In 1985 werd hij benoemd tot hoofdorganist van de Utrechtse St.-Catharinakerk, kathedraal van het Aartsbisdom. In zijn orgelconcerten ligt het accent op Nederlandse muziek, met speciale aandacht voor het werk van Hendrik Andriessen en Herman Strategier, zijn eminente voorgangers aan de Utrechtse kathedraal. In oktober 2013 verscheen een cd van Wouter van Belle met een overzicht van de orgelmuziek van Herman Strategier.
Wouter is een graag geziene koorbegeleider op zowel piano als orgel in een zeer uitgebreid repertoire. Hij is vaste begeleider van het Toonkunstkoor Utrecht en het Residentie Bachkoor in Den Haag, maar ook vele andere koren in de Randstad vragen Wouter regelmatig als concertbegeleider.
De laatste jaren is Wouter als componist actief geworden. Zo zijn er onlangs twee composities van hem gepubliceerd: Een feestelijke hymne voor koor en orgel 'Hymn to St. John the baptist' en een liedcyclus voor bariton en pianotrio op tekst van Dietrich Bonhoeffer getiteld 'Stationen auf dem Wege zur Freiheit.' Kijk voor een overzicht op de pagina met composities.
Wouter geeft piano- en orgelles in een kleine praktijk in Utrecht.
Naast de muziek hebben vooral fotografie en schilderkunst zijn grote belangstelling.
www.woutervanbelle.nl

Ganna Poppea Veenhuysen werkt als regisseur, actrice, clown en theatermaker. Ze studeerde aan de Theaterschool in Maastricht en voltooide de Kleine Academie in Brussel. Ze specialiseerde zich in de clownstechniek bij ”Les nouveau Nez” in Frankrijk. Ze volgde vele dans- en martial art workshops. Daarnaast trainde ze in 2008 gedurende twee maanden bij choreografe Germaine Acogny in l’école des sables in Senegal.
Ganna speelde één van de hoofdrollen in de speelfilm Zusje van Robert-Jan Westdijk die in 1996 o.a. een gouden kalf won voor Beste Film. Met Frankrijk als thuisbasis reisde ze met verschillende circustheatervoorstellingen langs festivals in Frankrijk (o.a. Avignon en Aurillac), Marokko (Casablanca en Béni-Mellal), Bosnië en Haïti. Na 7 jaar reizen keerde ze terug naar Nederland, om daar clownstechniek te doceren bij Buzzing Red (tweejarige clowns-opleiding) en voor Warchild.
Ganna regisseerde theaterstukken op middelbare scholen en met clownsstudenten en coacht zowel professionele acteurs als amateurs met de clownstechniek en muzikaliteit als uitgangspunt. In 2009 werkte ze als regieassistent aan de succesvolle muziektheaterproductie “Unheimliches Weh” (op basis van een kameropera van Mendelssohn), een coproductie van TIS Theater en het Festival Oude Muziek Utrecht. Sinds 2016 werkt Ganna intensief met professionele musici (oa als vaste speltrainer bij Oorkaan van 2016 tot 2018) en werkt ze ook met grote regelmaat met professionele circusartiesten.
Ganna kreeg les in zang, gitaar en contrabas en heeft een muzikaal gehoor. Zij heeft zich erin gespecialiseerd dit muzikale gehoor te verbinden met het fysieke. Ganna is sinds het begin van haar artistieke carrière geïnteresseerd in hoe uiterlijke en innerlijke beweging zich tot elkaar verhouden; oftewel: hoe komt de innerlijke beweging/impuls fysiek tot uiting? Wat speelt er en hoe ‘speelt’ het zich? Wat is de verbinding tussen lichaam en geest en hoe uit zich die fysiek?
Ganna’s regiestijl kenmerkt zich door soepel ensemblewerk en het creëren van een heldere structuur van beweging en handelingen, gebaseerd op muzikaliteit en geloofwaardigheid. Ze heeft een scherpe blik voor details.
www.poppea.nl


Programma Nieuwe Registers

Organiste Gonny van der Maten, celliste Doris Hochscheid en pianist Frans van Ruth bundelen in dit project hun krachten. Naast het bekende repertoire voor orgel solo, cello en orgel en cello en piano van onder andere Bach, Schumann en De Falla klinken er ook twee kersverse werken voor de triocombinatie van cello, piano en orgel. Voor zover wij weten is voor deze combinatie nog nergens ter wereld eerder een compositie geschreven.
De twee componisten die het trio uitnodigde zijn zeer verschillend: aan de ene kant Wouter van Belle, gerenommeerd organist en componist. Aan de andere kant het jonge aanstormende talent Rick van Veldhuizen. Hij schrijft een werk van etherische schoonheid met veel hoge fluittonen op de cello, die op wonderbaarlijke wijze met het orgel mengen en met de piano contrasteren. Van Belle schrijft een toegankelijke minimal music- achtige compositie en gebruikt daarbij verschillende Zuidamerikaanse dansritmes, waardoor zijn werk een jazzy en dansant karakter krijgt.
De unieke combinatie van deze drie instrumenten nodigt de musici uit om gebruik te maken van de ruimte waarin dit concert klinkt. De musici gaan samen met regisseuse Ganna Veenhuysen een bijzonder experiment aan: door middel van muziektheatrale verplaatsingen en bewegingen worden de zeer verschillende composities aan elkaar 'gemonteerd' tot één vloeiend geheel. Zo kan de luisteraar dit concert als een doorlopende voorstelling ervaren en zijn of haar verbeelding de vrije loop laten tijdens het luisteren.

J.S. Bach Allemande uit de 5e Franse Suite in G, BWV 816
1685-1750 voor piano solo
Olivier Messiaen Louange à l'éternité de Jésus uit Quatuor pour la fin du temps
1908-1992 (1940) voor cello en piano
Rick van Veldhuizen conflari (2019) voor cello, piano en orgel
1994
Robert Schumann Andantino uit Sechs Studien in kanonischer Form opus 56 (1845)
1810-1856 voor orgel solo
Joseph Jongen Humoresque opus 92 (1930) voor cello en orgel
1873-1953
Wouter van Belle DFG, Suite (2019) voor cello, piano en orgel
1958 1. Prelude 2. Andante 3. Toccatina 4. Postlude

Doris Hochscheid – cello
Frans van Ruth – piano
Gonny van der Maten – orgel

Locatie - het Penninnckshuis

het Penninckshuis

penninckshuisAdres:

Brink 89
7411 BX Deventer

Parkeren

Er is geen parkeerruimte in de directe nabijheid van het Penninckshuis.
U vindt informatie over parkeren in Deventer op de website van de gemeente Deventer.
De parkeergarages die daar worden vermeld, liggen allen op loopafstand van het Penninckshuis.
Ga naar boven