2014-07-05 njso 450pxHet Nederlands Jeugd Strijkorkest is een ensemble voor jonge strijkers tussen de 12 en 21 jaar oud. De orkestleden komen veelal uit de jong-talentklassen of vooropleidingen van de conservatoria. Of ze zijn de betere leerlingen van privédocenten en muziekscholen. Het belangrijkste doel van het orkest is dat de leden leren concerten te geven op hoog niveau. Dan zijn ze in de Bergkerk goed op hun plaats. Eén van de belangrijkste doelstellingen van de zaterdagmiddagconcerten is immers jong talent een goed podium bieden. Zo kwam afgelopen november het Jong Blazersensemble optreden, deed in maart 2012 het Nationaal Jeugdkoor de Bergkerk aan en gaf het Britten Jeugd Strijkorkest in januari 2011 een spetterend nieuwjaarsoptreden.
Het Nederlands Jeugd Strijkorkest repeteert wekelijks in het Conservatorium van Amsterdam en voert drie programma´s per jaar uit. Concerten vinden behalve in Nederland ook plaats in het buitenland. Bekende standaardwerken staan ook geregeld minder bekende en vers gecomponeerde stukken op d elessenaar. Solisten waarmee het orkest samenwerkte zijn onder anderen Claron McFadden, Bart Schneemann, Cora Burggraaf en Liza Ferschtman. Dirigent is Bas Wiegers.
Het programma voor dit concert wordt nog bekendgemaakt.