2014-03-01 multiple voiceVocaal Ensemble Multiple Voice had in 2012 de eer het nieuwe jaar te openen en bracht toen een fraai lustrumprogramma rond het thema ‘Oude Liefdes’. Ditmaal is het programma ‘In retrospectief’ gedoopt. Hierin presenteert Multiple Voice koormuziek die teruggrijpt op het verleden. En als mooie ‘extra’ komt er een blazersensemble mee.
Componisten als Brahms en Stravinksy kijken in dit concert nadrukkelijk terug naar belangrijke voorgangers uit het verleden. Ze lieten zich niet alleen door hen inspireren, maar maakten ook gebruik van door hen gebruikte compositietechnieken en stijlen.
Zo klinkt van Stravinsky de Mis voor koor en blazers, van Brahms de (Fest- und Gedenksprüche op. 108 en komen ook Vaughan Williams, Holst en Reger voorbij. Maar u hoort tevens hun inspiratiebronnen, zoals Gesualdo, Palestrina, Gabrieli en Weelkes. Dan blijkt dat heden en verleden in muzikaal opzicht verrassend dicht bij elkaar kunnen liggen.
Multiple Voice wordt in dit veelzijdige programma bijgestaan door een ensemble van tien blazers. Het geheel staat onder leiding van dirigent Paul de Kok.