Pianist Yvo Verschoor (1966) studeerde in 1994 af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in de richting jazz/improvisatie, waar hij les had van o.a. Rob van Bavel, Albert Brussee en Frans Elsen.

yvo2kSinds 1992 specialiseert hij zich in het begeleiden van zwijgende films. Als vaste pianist van het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam, het Haags Filmhuis en Lantaren/Venster in Rotterdam, speelt hij regelmatig bij films.

fragment 'Our Hospitality', Theaterbar Berlin 24-06-'07
Een oud ambacht herleeft; een intieme dialoog ontstaat wanneer oude beelden samengaan met de hierop geïnspireerde live geïmproviseerde muziek. Veelkleurige elementen uit de klassieke, jazz- en hedendaagse muziekstijlen worden in deze improvisaties verwerkt zodat films opnieuw tot leven komen en hun verhaal vertellen.
In beeld, sfeer en geluid.

Passie, drama en komedie worden vrij associërend muzikaal geïnterpreteerd en telkens tot een nieuw geheel gemaakt. De moderne vleugel is door z'n diversiteit aan klankkleuren en dynamiek hiervoor bij uitstek geschikt. Helaas wordt er vaak ten onrechte van uitgegaan dat stomme films altijd op een valse, slechte piano werden begeleid, terwijl de beginjaren v/d film juist de hoogtijdagen van het klavier waren en juist in die tijd hele goede instrumenten werden gebouwd en dus ook gebruikt. Om die reden neemt Yvo Verschoor waar mogelijk in zijn bus zijn eigen concertvleugel mee, een prachtige Blüthner van 2,40 meter uit 1897.

Yvo Verschoor maakte diverse scores voor documentaires, speelfilms en compilatie-programma's, die live werden uitgevoerd en/of op video zijn uitgebracht: 'La Croisiere Noire' 1997, de video-serie 'Beelden uit Nederland/Nederlandsch-Indie' voor 'het Nederlands Filmarchief' en 'Dutch Silents' voor het Filmmuseum.

De laatste jaren toert hij door Nederland, België en Duitsland langs cinema's, theaters en schouwburgen met Film-Muziek-Theater-voorstellingen (zowel voor volwassenen als kinderen) zoals bijvoorbeeld: 'Rintintin', 'Bebe schrijft een opstel', 'Een soort van Blauw' en 'De kijkdoos van Opa Pate' met verhalenverteller Anton Groothuis.
'Oscar de Olifant' en 'Het Mysterie van de Zuidpool', met acteur Berry Eggink. 'Barnstijn', met acteur Porgy Franssen.

Als solo-pianist heeft Yvo Verschoor bij talloze andere filmprogramma's en films gespeeld zoals: 'Cinema Brut', 'Avantgarde in de 20er jaren', 'Stille Sterren', 'de Wortels van het Horror-genre' en honderden bekende en onbekende films uit de periode 1895-1929.
Vanaf 2002 maakte hij i.s.m. Nico's Tooverlantaarn Museum in Scheveningen uiteenlopende live-producties, waaronder in 2003 de 'Waterreus van Scheveningen' met keramiste Leontine Pronk en in 2004 de Engelstalige voorstelling 'Uncle Tom's Cabin' met o.a. acteur/(alt)violist Michael Wilcox.

Ook schreef hij de muziek bij films van beeldend kunstenaar David Haines en speelt hij regelmatig samen met violiste Marike Verheul eigen composities en improvisaties, geïnspireerd door beeld, tekst of de situatie ter plekke (gelegenheid,lokatie,publiek).

Yvo Verschoor speelde vele malen op het Internationale Filmfestival van Rotterdam, het festival van de zwijgende film in Bologna, de Filmmuseum-biennale in Amsterdam, het filmfestival van Munster, het filmmuseum van Berlijn, Vassar College New York en het Oerol festival. Hij maakte tevens diverse schoolvoorstellingen, geeft les in piano-improvisatie en lectures over filmmuziek/geschiedenis van de zwijgende film en werkt regelmatig mee aan filmprogramma's voor de Filmacademie en de UvA.