Dit concert wordt in de Bergkerk gespeeld zonder publiek.
U kunt het concert op 13 maart tussen 15.00 en 16.00 uur volgen via een livestream-registratie hier op onze website.
Het trio staat bekend om hun eigen bewerkingen van muziekstukken uit het Interbellum. De musici richten zich daarbij voornamelijk op Europese en Zuid-Afrikaanse componisten, waaronder Eisler, Weill en Villa-Lobos. Door de opmerkelijke combinatie van sopraan, gitaar en cello weet het Eisler Trio keer op keer een bijzonder concert neer te zetten.
Net als de tijd waarin de muziekstukken geschreven zijn – de onstuimige jaren ’30 – belooft het programma vol contrasten te zijn. Terwijl Europa in de jaren ’30 afstevende op een crisis van ongekende grimmigheid, was er in dezelfde periode in Zuid-Amerika ruimte voor ‘saudade’, een onvertaalbaar bitterzoet verlangen. Het Eisler Trio zoekt tegelijkertijd naar parallellen met politieke spanningen in onze tijd. Tijdens het concert tonen zij aan hoe actueel oudere composities nog altijd zijn.
Bauwien van der Meer
“Hoogtepunt was Ihr habt nun Traurigkeit, waarin sopraan Bauwien van der Meer ontroerde.” (NRC april 2014) Met deze woorden werd Bauwien van der Meer geprezen om haar vertolking van de sopraansolo in het Brahms Requiem, onder leiding van Ed Spanjaard, met de Philharmonie Zuidnederland. Andere goed besproken vertolkingen waren onder andere de titelrol uit Richard Ayres opera: The Cricket Recovers op het Holland Festival 2011, in een regie van Pierre Audi met het Asko/Schoenberg ensemble onder leiding van Etienne Siebens: “De theatrale en vocale kunsten van Bauwien van der Meer vallen op. De sopraan volhardt als krekel in prachtig uitgebeelde radeloosheid die aan het einde omslaat in lyrische nonchalance” en Mrs. Coyle in Britten's Owen Wingrave van Opera Trionfo. De Volkskrant: “De vrouw van Owens docent aan de academie straalt met de romige toon van Bauwien van der Meer warmte uit.” Trouw: “Uitstekend gezongen door Bauwien van der Meer”.
Bauwien van der Meer studeerde aan het Koninklijk Conservatorium bij Sasja Hunnego. Ze wordt tegenwoordig gecoacht door Gemma Visser en volgt lessen bij Margreet Honig. Haar Master behaalde ze aan de Nieuwe Opera Academie. Daar zong ze onder andere de titelrol in Händels Alcina, onder leiding van Richard Egarr. Met hem en harpiste Masumi Nagasawa gaf ze in juli 2014 een Haydn/Dussek concert op het festival oude muziek te Praag (SFEM) (“The lieder by Joseph Haydn and J. L. Dussek were very interesting and van der Meer showed in them her mastery of the genre. Her performance was based on perfect interpretation and deep comprehension of the lyrics which allowed her to embellish her rendition with many charming details.”)
Voor deelname aan de postmasteropleiding van het VocaalLAB (nu Silbersee) kreeg Bauwien een beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Met dit ensemble heeft ze talloze wereldpremières gezongen en bijzondere muziektheaterproducties gemaakt, in binnen- en buitenland. Ter ere van de zeventigste verjaardag van Louis Andriessen zong Bauwien van der Meer in De Staat, met het Nederlands Blazers Ensemble onder leiding van Lucas Vis in het kader van de BBC Proms. Schönbergs Pierrot Lunaire voerde ze uit met Ensemble 88 (Deze uitvoering is integraal te zien op Youtube). In januari 2015 maakte Bauwien van der Meer haar debuut bij de Nationale Opera in de rol van Mdma Cortese in een bewerking tot familievoorstelling van Il Viaggio a Reims van Rossini: Reimsreisje. Naast zangeres van het Eisler Trio is zij de vaste sopraan van vocaal kwartet Quatre Bouches.
Annedee Jaeger
...studeerde klassiek gitaar aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Theo Krumeich. In 1996 voltooide zij daar haar opleiding. Aan ditzelfde conservatorium volgde zij de bijvakken elektrisch gitaar bij Hans Kunneman en flamenco bij Eric Vaarzon Morel. Tot 2004 beoefende zij de flamenco onder leiding van Ricardo Mendeville. Tijdens haar studie deed ze een masterclass bij de gitarist Gilardino en volgde ze een cursus flamenco in Cordoba onder leiding van Paco Peña.
Sinds 1993 is Annedee Jaeger actief als uitvoerend musicus. Dat begon met het klassieke gitaartrio Idéfix. Sindsdien neemt zij deel aan verschillende ensembles en projecten (zoals het inspelen van de Douwe Egberts Grand Arome reclame) waarbij zij de weg van het klassieke repertoire is blijven volgen. Vanaf 1998 vormde ze met de bariton Ragnar van Linden van den Heuvell het Duo Toccante. Dit richtte zich vooral op het Spaanse repertoire met liederen van Manuel de Falla en Garcia Lorca. Twee jaar later vormde zij tevens een duo met Gerrie Jonker (fagot en fluit) waarbij zij zich specialiseerde in zowel de barokke periode als de hedendaagse muziek (met repertoire van Vivaldi tot Mitéran). Momenteel verzorgt zij optredens met een gitaartrio (Iris Tjong Kim Sang en Ferry van der Klaauw), waarmee zij onlangs een masterclass volgde bij John Mills.
Behalve als uitvoerend musicus is Annedee Jaeger verbonden als docent aan het muziekcollectief Fulco de Minstreel in IJsselstein en geeft zij privé-lessen thuis in Utrecht.
Joris van Haaften
Joris studeerde cello bij Nadia David en Michel Dispa aan de conservatoria van Amsterdam en Tilburg, waar hij in 2002 zijn tweede fase diploma behaalde. Daarnaast rondde hij in Delft zijn studie bouwkunde af. Sindsdien combineert hij beide disciplines.
Als cellist treedt hij op in verschillende kleinere ensembles, en bespeelt zowel de moderne als de barokcello. Ook treedt hij op met de violoncello piccolo.
Een terugkerend thema hierbij is de zoektocht naar bijzondere programmeringen met onbekend of vergeten, maar daarom niet minder boeiend repertoire. Hierin passeert hij regelmatig de grenzen van de traditionele klassieke muziek en maakt hij uitstapjes naar onder andere de wereldmuziek. Hij speelt graag hedendaags repertoire en heeft vele stukken uitgevoerd van Nederlandse componisten als Henriette Bosmans, Carl Oberstadt, Lex van Delden, Theo Loevendie, Daan Manneke en anderen.
Hij volgde masterclasses bij onder anderen György Kurtág, Colin Carr, Pieter Wispelwey en Radu Aldulescu. Hij maakte radio opnames en speelde kamermuziek op concerten in binnen- en buitenland.
Hanns Eisler (1898-1962) | Die Ballade vom Wasserrad Über den Selbstmord Ballade von der Judenhure An den kleinen Radioapparat Hotelzimmer 1942 Ballade von den Säckeschmeissern |
Jaime Ovalle (1894-1955) | Azulão |
Waldemar Henrique (1905-1955) | Uirapurú |
Paurilo Barroso (1894-1968) | Para niñar |
Astor Piazzola (1921-1992) | Café 1930 |
Kurt Weill (1900-1950) | Nanna's Lied Wie lange noch Youkali |