header3
2018 10 06 Huynen Grotenhuis 400pxbCecile Huijnen (viool) en Marieke Grotenhuis (accordeon) studeerden beiden summa cum laude af en behoren al vele jaren tot de top van het Nederlandse en internationale muziekleven.

“Souvenir” van Ladislav Kupkovic” was de aanleiding voor de eerste samenwerking van Huijnen & Grotenhuis in 2012.
Dit werk voor viool en accordeon speelde Huijnen op haar eindexamen in 1990 en de wens om het opnieuw te spelen betekende een wervelende start voor het duo.
De unieke combinatie van viool en accordeon blijkt een schot in de roos, beide instrumenten versmelten met elkaar en de bijzondere klankkleuren zijn ongeëvenaard.
Huijnen & Grotenhuis zijn onophoudelijk op zoek naar repertoire dat bewerkbaar is voor deze specifieke combinatie. Ze bewerken alles zelf en trachten zo dicht mogelijk bij de originele compositie te blijven. Hun stijl is zowel expressief, virtuoos en swingend  als speels en intiem.
Het duo heeft het repertoire inmiddels uitgebreid naar werken uit alle werelddelen. Van volksmuziek uit de Balkan, Duitse romantiek, Argentijnse tango en zigeunermuziek tot hedendaagse werken, speciaal voor het duo geschreven.
De release van de romantisch georiënteerde debutcd “Dance” in najaar 2015 leverde veel publiciteit op en werd bejubeld door de pers in alle toonaarden.
“ Hun samenspel is behalve meeslepend tot in de details verzorgd”, “Huijnen en Grotenhuis laten horen tot welke onvermoede schoonheden de combinatie van viool en accorodeon kan leiden”, “het is één adem, één harteklop en één lichaam”,  “Bloeddoorlopen sentiment en uitgelaten zwierigheid”,  En “Adembenemend”.
Voor hun versie van L’Histoire du tango” van Astor Piazzolla werd een speciale bewerking geschreven voor het duo met symfonie orkest dat in januari 2016 in premiere ging met Het Gelders Orkest.


Huijnen, hoofdprijswinnaar van het Oskar Back Vioolconcours, is concertmeester van Het Gelders Orkest en heeft als (inter)nationaal gastconcertmeester met grote orkesten en dirigenten gewerkt als het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Het Residentie Orkest, de Filharmonie van Vlaanderen en The Sydney Symphony Orchestra olv dirigenten als Valeri Gergiev, Lorin Maazel, Yannick Nezet-Seguin, Neville Marriner en vele anderen. Bovendien leidt ze haar eigen kamerorkestprogramma’s met barokmuziek tot 20e eeuws repertoire.
Ze profileerde zich als solist in vioolconcerten als Sjostakovitsj, Korngold en Barber, maar speelt ook graag de klassiekers. Met o.a. cellist Gary Hoffman en bassist Rick Stotijn speelde ze dubbelconcerten uit het grote klassieke repertoire. Verder toert ze regelmatig als solist met Het Nederlands Dans Theater en is actief als kamermusicus met vele verschillende ensembles. Ze geeft auditietraining, maakt deel uit van concoursjury’s en is regelmatig op radio 4 te horen als panellid in “Discotabel”.

Grotenhuis staat bekend als ambassadeur van haar instrument .
Ze speelde met het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest en als soliste met oa het Nieuw Ensemble, Asko-Schönberg,  en Orkest de Ereprijs. Talrijke nieuwe composities werden voor Marieke geschreven door vooraanstaande componisten als Martijn Padding, Chiel Meijering, en Seung-Ah Oh.
Haar liefde voor muziektheater leidde tot samenwerking met vele theater gezelschappen en met accordeonkwartet BIG HOUSE voert zij vooral hedendaagse muziek uit.
In 2012 verscheen haar  debuut cd met werken van Bach, Frescobaldi en Rihm.
Grotenhuis is docent aan het Conservatorium van Amsterdam en vanaf  2015  artistiek leider van het Bach Festival Dordrecht.

Locatie:

Bergkerk Deventer vanuit bergstraatAdres

Bergkerkplein 1
7411 EN  Deventer

Parkeren

Er is geen parkeerruimte in de directe nabijheid van de kerk.
U vindt informatie over parkeren in Deventer op de website van de gemeente Deventer.
De parkeergarages die daar worden vermeld, liggen allen op loopafstand van de kerk.

Ga naar boven