2017 01 21 Wim DiepenhorstWim Diepenhorst (1971) begon met orgelspelen op 6-jarige leeftijd. Hij studeerde orgel en kerkmuziek aan het Conservatorium van Amsterdam. Tegelijkertijd studeerde hij muziekwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht waar hij zich specialiseerde in de geschiedenis en techniek van de orgelbouw in Nederland. Na zijn cum laude afgesloten orgelstudie was hij enige jaren docent orgel, orgelbouw en improvisatie aan het Conservatorium van Amsterdam, als opvolger van zijn leermeester Hans van Nieuwkoop. Hij adviseerde namens de Orgelcommissie van de Nederlands Hervormde Kerk bij diverse restauraties van historische orgels en was als inhoudelijk redacteur betrokken bij de publicatie van de imposante encyclopedie Het historische orgel in Nederland. In 2003 werd hij orgelspecialist van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. In die hoedanigheid beoordeelt hij restauratie- en onderhoudsplannen van monumentale orgels, begeleidt hij restauraties en voert onderzoek uit naar speciale restauratiethema’s zoals de corrosie van loden orgelpijpen. Wim Diepenhorst speelt vaak samen met het bekende vocaal ensemble Cappella Pratensis, waarmee hij diverse CD-opnames maakte. In 2007 won hij de eerste prijs van het Hinsz Compositieconcours in Kampen. Als orgelspecialist adviseerde hij de bouw van het symfonische Verschueren-orgel en het door Reil gebouwde middeleeuwse orgel voor het Orgelpark in Amsterdam.

Programma:

Canzona detta la spiritata            G. Gabrieli (1557-1612)

Christ der du bist der helle Tag        G. Böhm (1661-1733)
3 versus

Canzona ex B    BuxWV 176            D. Buxtehude (1637-1707)

Ave maris stella opus 18/6-8            M. Dupré (1886-1971)
3 versets

A solis ortus cardine                N. de Grigny (1672-1703)
Plein Jeu
Fugue a 5
Trio
Point d’Orgue sur les grands jeux

Canzona in d BWV 588            J.S. Bach (1685-1750)

Meditation                    James Macmillan (1959)

Canzona                    R. Vierne (1878-1918)

Magnificat 2di toni                M. Weckmann (1616-1674)
4 versus      

De melodiëen van de vroeg-christelijke gezangen behoren tot de oudste in de geschiedenis van de muziek.
Samen met het gregoriaans vormen ze als het ware het muzikale DNA waaruit de westerse muziek is gegroeid. Componisten uit alle eeuwen hebben deze oude melodieën gebruikt als thema van hun composities.
Op het programma staan werken die gebaseerd zijn op deze oeroude noten.
De meeste van deze composities hebben oorspronkelijk gefungeerd in de liturgie. In de zuidelijke katholieke landen nam de organist soms de plaats in van het koor.
De op het orgel gespeelde versetten werden afgewisseld met het door de priester of schola gezongen gregoriaans.
Het A solis ortus cardine van Nicolas de Grigny zal zo voor het eerst hebben geklonken in de kathedraal van Reims waar deze zeer jong overleden organist sinds 1697 de missen speelde.
Ook in het Lutherse Duitsland werd deze zogenaamde alternatimpraktijk beoefend, met name in de vespers.
Er is altijd een hechte relatie geweest tussen het orgel en vocale muziek.
Dat blijkt ook uit het genre van de Canzona. Deze van oorsprong vocale muziekvorm werd in de 16de eeuw ‘getransplanteerd’ naar klavierinstrumenten.
In eerste instantie waren de instrumentale canzona’s bewerkingen van de vocale modellen maar later werden er ook canzona’s speciaal voor instrumenten gecomponeerd.
In dit concert hoort u in afwisseling met de liturgische werken een aantal van deze canzona’s uit verschillende periodes van de muziekgeschiedenis.

Locatie:

de Lebuinuskerk

lebuinuskerk 2 500pxbAdres

Grote Kerkhof 42
7411 PE  Deventer
0570-612 548

Parkeren

U vindt informatie over parkeren in Deventer op de website van de gemeente Deventer.

 

De parkeergarages die daar worden vermeld, liggen allen op loopafstand van de kerk.
Aan de overkant van de IJssel kan gratis worden geparkeerd bij het Worp-Plantsoen.
Daarvandaan bent u snel met het pontje aan de overkant.
Het pontje meert vlak bij de Lebuinuskerk aan. Meer info over het pontje vindt u op deventer.info.