header3
2017 09 02 Gut FeelingsHet Ensemble Gut Feelings bestaat uit vier musici die hun sporen al verdiend hebben als solist en in bekende ensembles als Het Gelders Orkest, Holland Symfonia, Anima Eterna, Les Musiciens du Louvre en het Combattimento Consort, blijken elkaar op het podium enorm te inspireren.
De gebruikte instrumenten vormen ook een uitdaging: de vier octaven die de cello omspant worden met een vijfde snaar (cello piccolo) nog eens uitgebreid. Voor een totaal andere klankkleur gebruikt het ensemble ook de viola da gamba, die elk van de spelers als instrument naast de cello bespeelt.
De vakkundigheid en het plezier in het spelen van deze groep blijkt bij het publiek enorm aan te slaan, ook omdat elke speler verhalenderwijs contact legt met het publiek.
Voor nog meer variatie in klankkleur, en nog veel meer snaren, werkt het ensemble graag samen met klavecinist Pieter Dirksen.

Programma cellokwartet Gut Feelings Deventer

Jan Insinger – cello piccolo en viola da gamba
Frank Wakelkamp – cello piccolo en viola da gamba
René Berman – cello
Marike Tuin – cello, pardessus de viole en viola da gamba
Pieter Dirksen – klavecimbel


Girolamo Frescobaldi
(1583-1643) canzon prima a due canti e due bassi


Girolamo Frescobaldi Toccata prima voor klavecimbel

Giovanni Legrenzi Sonata sesta a quatro viole da gamba o come piace
(1626-1690) adagio assai-( )-adagio-allegro-adagio

J.S. Bach (1685-1750) Ich ruf zu dir

J.S. Bach sonate voor viola da gamba en klavecimbel in G, BWV 1027, bewerkt door Bach voor 2 fluiten en basso continuo (BWV1039), bewerkt voor viola da gamba, pardessus de viole en basso continuo:
Adagio-allegro ma non tanto-andante-allegro


G. Frescobaldi canzon seconda a due canti e due bassi


J.S. Bach deel 2 uit Dubbelconcert voor 2 violen


J. Pachelbel (1653-1706) Canon en gigue

2017 09 02 Gut Feelings 2
RENE BERMAN is sinds 1994 solocellist van het Gelders Orkest en hoofdvakdocent aan het conservatorium van Arnhem. Hij studeerde bij Ben de Ligt, en daarna bij William Pleeth. Hij volgde cursussen bij Milos Sadlo, Tibor de Machula en Frances-Marie Uitti.
Rene Berman soleert regelmatig, en speelde met zijn eigen Gelders Orkest o.l.v. Jaap van Zweden het concert in D van Haydn. Op zijn verzoek schreef componist Micha Hamel hiervoor enkele hoogst persoonlijke cadensen. Hij gaf recitals in heel Nederland, voornamelijk met pianist Kees Wieringa. Zij speelden voor radio en tv, en namen enkele cd's op, die zeer goed ontvangen werden. Ook toerden zij door verschillende Europese landen, de VS en door Indonesië. In dat laatste land werkte Rene Berman een jaar lang als docent cello aan het conservatorium van Yogyakarta. Hij was een van de docenten aan de kamermuziekcursus in Feistritz, Oostenrijk, en op Terschelling. Hij speelde ook incidenteel mee in toonaangevende ensembles als Conjunto Iberico, het Combattimento Consort en het Concertgebouworkest.


JAN INSINGER begon met cellolessen aan de muziekschool bij Lenian Benjamins. Aan het Sweelinck Conservatorium in Amster¬dam studeerde hij vervolgens bij Elias Arizcuren en hij sloot zijn studie af bij Dmitri Ferschtman. Tijdens zijn studie maakte hij deel uit van het Europees Jeugdorkest en van het Chamber Orchestra of Europe. Jan Insinger trad diverse malen op als solist bij verschillen¬de ensembles in Nederland, maakte deel uit van het Giotto Ensemble, en was tevens vele jaren vast lid van Amsterdam Sinfonietta.
Tien jaar geleden is hij zich gaan toeleggen op het bespelen van de viola da gamba. Jarenlang was hij vaste gambist bij het Residentie Bachorkest. Tevens trad hij op als solist met het Leids Barok Ensemble met het gambaconcert van Tartini.
Jan was jarenlang solocel¬list van Holland Symfonia en is, met klassieke cello, lid van het Nepomuk Fortepiano Quintet, het Nederlands Barytontrio en de van Swieten Society.

MARIKE TUIN begon haar studie ‘moderne’ cello aan het Utrechts Conservatorium bij Lenian Benjamins maar stapte na enige tijd over op barokcello. Ze voltooide deze studie aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze achtereenvolgens bij Wouter Möller en Jaap ter Linden studeerde. Met haar gambastudie begon ze in Ierland, waar ze les kreeg van Sarah Cunningham. Ze vervolgde haar studie bij Philippe Pierlot en Anneke Pols aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Marike nam deel aan orkestprojecten onder leiding van o.a. Gustav Leonhardt, Jos van Immerseel en Philippe Herreweghe en volgde masterclasses cello en gamba bij o.a. Wieland Kuijken, Jordi Savall, Roel Dieltiens en Paolo Pandolfo.
Marike speelde in kamermuziekgroepen en (barok)orkesten als Barockorchester Le Chardon, het Orkest van het Oosten, het Luthers Bach Ensemble, Combattimento Consort Amsterdam en het Apollo Ensemble en maakt naast Gut Feelings deel uit van La Chambre du Roi.


FRANK WAKELKAMP studeerde "moderne" cello aan het Utrechts Conservatorium, waar hij les had van Dmitri Ferschtman en Maarten Mostert. Masterclasses volgde hij bij Frans Brüggen, Heinrich Schiff en Christophe Coin. Bij Viola de Hoog studeerde hij af als Uitvoerend Musicus barokcello.
Als orkestmusicus werkte hij met Anima Eterna, Concerto d'Amsterdam, Currende, Les Musiciens du Louvre, Al Ayre Español. Dirigenten waren Jos van Immerseel, Eduardo Lopez Banzo, Erik van Nevel, Ton Koopman, Klaas Stok. Met het Holland Boys Choir nam hij de 200 religieuze cantates van J.S. Bach op als continuo-cellist en bespeler van de violoncello piccolo.
Hierna nam hij een solo-CD op met cellosonates van de Amsterdamse barokcomponist Jacob Klein, die is uitgebracht bij Muziekgroep Nederland (CV 125). Hiervoor verrichte hij ook musicologisch onderzoek naar de voorheen onbekende Klein.
Kamermuziek speelt Frank Wakelkamp met The Great Charm, La Récolte en diverse ad hoc formaties, maar hij treedt ook op als solist. Met Trio Eroica won hij in 1996 het concours Musica Antiqua in Brugge met bijzondere lof van de Jury en de Radioprijs van BRTN 3.
In juni 2002 debuteerde hij op de viola da gamba en in 2003 soleerde hij voor het eerst in de Mattheüspassie van Bach. In 2005 startte hij met de eerste Urtext-uitgave van onder meer de cellosonates van Boccherini op editionwakelkamp.com. In 2007 gaf hij een lezing en een masterclass aan het Utrechts Conservatorium; vanaf 2009 geeft hij minors barokcello aan de Fontys Hogeschool in Tilburg.


PIETER DIRKSEN geeft recitals op clavecimbel en orgel en speelt continuo in diverse ensembles. Hij studeerde muziekwetenschap en publiceerde een groot aantal artikelen en edities op het gebied van de barokke muziek. Hij promoveerde in 1996 cum laude op een proefschrift over de klaviermuziek van Jan Pieterszoon Sweelinck. De handelsuitgave van deze studie verscheen in 1997 en werd onderscheiden met een Praemium Erasmianum. Daarnaast zijn vooral zijn talrijke studies betreffende de muziek van Johann Sebastian Bach bekend geworden. Hij werkt op dit moment mee aan de nieuwe uitgave van Bachs complete orgelmuziek bij Breitkopf & Härtel en is lid van de redactie van het befaamde Bach-Jahrbuch. Bachs muziek staat al sinds zijn jeugd in het centrum van zijn muzikale universum, maar daarnaast heeft hij zich ook altijd sterk aangetrokken gevoeld tot de rijkdommen van de zeventiende eeuw: de Engelse virginalisten, Sweelinck, de Noordduitse school, Froberger, het mediterrane repertoire, de Franse ‘klassieke’ traditie ...
Pieter Dirksen is lid van Combattimento (voorheen Combattimento Consort Amsterdam) en het kamermuziekensemble La Suave Melodia. Als continuospeler speelt hij ook regelmatig met andere orkesten en ensembles. Daarnaast is hij een veelgevraagde solist op clavecimbel en op historische orgels in binnen- en buitenland, en realiseerde hij talrijke opnames. Pieter Dirksen is titulair organist van het historische orgel van Andries Severijn (ca.1650) in de Martinuskerk te Cuijk. Zijn solo-cd’s werden in Luister steeds met een 9 of een 10 beoordeeld; Edison-winnaar 2002. Sinds 2007 verschijnen zijn cd’s bij het label Etcetera; tot nog toe verschenen opnamen met muziek van Schenck, Scheidemann, Louis Couperin, Böhm, Vivaldi en Bach (Kunst der Fuge, Sonates met viola da gamba, Goldbergvariaties en Canonische Variaties).


Locatie:

de Broederenkerk

broederenkerk 2 500pxbAdres

Broederenstraat 18
7411 EN  Deventer

Parkeren

Er is geen parkeerruimte in de directe nabijheid van de kerk.
U vindt informatie over parkeren in Deventer op de website van de gemeente Deventer.
De parkeergarages die daar worden vermeld, liggen allen op loopafstand van de kerk.


Ga naar boven