2018 10 13 makiko kirstinOrgel-plus-concert met Makiko Ito – dans en Kirstin Gramlich – orgel.

 

Kirstin Gramlich

Kirstin Gramlich studeerde  Kirchenmusik aan de Hochschule  für Musik Keulen.  In 2001 kwam zij naar Nederland voor een Masteropleiding Orgel aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Haar hoofdvakdocent was Jos van der Kooy. Deze studie ronde zij in 2004 met lof van de jury af. Sindsdien  heeft zij een internationale concertpraktijk opgebouwd en concerteerde op diverse gerenommeerde orgels in Nederland en daarbuiten. Kirstin Gramlich werd in september 2013 benoemd als cantor-organist van de Grote of Lebuïnuskerk in Deventer. Ze is de vaste bespeler van het monumetale Holtgräveorgel en artistiek leider van de Lebuinuscantorij. Daarnaast is ze oprichter van het Uriëlconsort, een vocaal ensemble eveneens verbonden aan de Lebuinuskerk en de kindercantorij aldaar.

Haar repertoire als organist en dirigent bestrijkt een aanzienlijke  deel van de muziekgeschiedenis en rijkt van de zeventiende eeuw tot hedendaagse improvisatie-experimenten. De muziek van  Michael Praetorius, Joh. Seb. Bach,  het orgeloeuvre van Max Reger en hedendaagse muziek nemen op dit moment een prominente plek in haar werkzaamheden en interesse in.  Daarnaast zoekt Kirstin Gramlich steeds naar wegen om het orgel en de orgelmuziek op aantrekkelijke wijze over te brengen aan de volgende generatie. Sinds 2015 speelde ze meerder keren met veel succes de kindervoorstelling “De Tovenaarsleerling” samen met acteur Frank Groothof.Voor haar bijzondere bijdrage aan de ontwikkeling van de hedendaagse orgelmuziek werd ze genomineerd voor de Sweelinck/Muellerprijs 2009. Zij was te horen met haar duo anemos ensemble (trompet en orgel) in het Gaudeamus Interpretatieconcours 2011 voor hedendaagse muziek en in het Festival Future Pipes in de Kunstkirche Frankfurt/ Main/ Duitsland nen recentelijk met haar trio ComputerAidedBreathing in het Haagse filmfestival Sounds of Silence in Theater de Nieuwe Regentes.Kirstin Gramlich studeerde koordirectie aan het Conservatorium van Amsterdam, bij Jos Vermunt en Jos van Veldhoven. Sinds 2010 heeft ze onder andere J. Haydn “Die Schöpfung”, F. Mendelssohn-Bartholdy “Elias” en B. Britten “Saint Nicolas” (2012), G.F. Händel “Coronation Anthems”  in grootschalige koor-en orkestprojecten kunnen uitvoeren.Ze is lid van de programmacommissie van twee concertstichtingen, de Zaterdagmiddagconcerten Deventer en de Lebuinusconcerten Deventer.

 

Makiko Ito

Danseres en choreograaf Makiko Ito heeft een internationale carrière. Zowel uitvoerend als ook docerend wordt ze regelmatig voor dansprojecten in Japan en de hele Europese Unie uitgenodigd.

Ze studeerde dans aan de Ochamizu Universiteit in Tokyo/Japan en werkte daar ook al als choreograaf. Dit sluite ook de organisatie van een international dans-improvisatiefestival in.
Sinds 2005 werkt ze met Katie Duck en Michael Schumacher. Zij zijn van grote invloed op haar creativiteit geweest en sindsdien werkt ze ook veelvoudig samen met beeldende kunstenaars, musici en andere choreografen.

Makiko is artistieke directeur van Wonderland, een collectief dat zich richt op improvisatie (muziek en dans). Het collectief maakt interactieve voorstellingen met jonge kinderen. In haar voorstellingen werkt ze samen met muzikanten die ook een essentiële rol spelen in de interactie met het publiek. De voorstellingen van Wonderland Collectief zijn gebaseerd op een bijzondere improvisatie techniek, waardoor elke voorstelling een unieke belevenis is. De kracht van Makiko Ito is haar sterke communicatie met de jonge kinderen, die zichtbaar geraakt worden en intens genieten. BB ging in 2011 in première tijdens Festival 2 Turven Hoog en heeft sindsdien met veel succes op buitenlandse festivals en in Frankrijk gespeeld.

 

 

 

2018 09 15 slagwer orgel 450pxbOp 15 september spelen Tatiana Koleva (slagwerk) en Jan Hage (orgel) voor u een concert in de Lebuïnuskerk te Deventer.
Dit concert is ter gelegenheid van de heringebruikname van het Holtgräveorgel.

Tatiana Koleva

Tatiana Koleva werd geboren in Bulgarije maar woont en werk momenteel in Nederland. Ze is internationaal bekend als virtuoos solist en ensemblespeler en is actief betrokken bij de promotie van hedendaagse muziek en andere kunsten over de hele wereld. Ze heeft zich bewezen als een van de leidende slagwerkspelers, gespecialiseerd in marimba. Haar uitvoeringen betoveren het publiek met intrigerende ritmes en verassende muzikale ontwikkelingen.
Naast haar intensieve concertactiviteiten is Tatiana Koleva een gerespecteerd docent. Zij geeft regelmatig compositie-workshops en masterclasses over marimba/slagwerk en kamermuziek. Momenteel is ze docent aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen.
Het jaar 2009 markeert het begin van een zeer succesvol project ‘Youth Percussion Pool’, een jaarlijks terugkerend event van educatie en uitvoeringen waarin masterclasses, workshops en concerten worden gegeven door jonge professionele musici. Begin 2010 ontving Tatiana Koleva de prestigieuze prijs ‘Musicus van het jaar 2009’, uitgereikt door de nationale radio van Bulgarije. In diezelfde competitie kreeg eerdergenoemde ‘Youth Percussion Pool’ in 2012 de prijs ‘Ensemble van het jaar’.
Tatiana Koleva verstrekte diverse compositieopdrachten voor zichzelf en haar ensembles. Ze werkt regelmatig samen met onder anderen K. de Vries, L. Andriessen, D. Lang, Y. Kyriakides, M. Lanza, Jacob TV, D. Dramm, Ts. Minkin, C. Jost, K. Torstensson. Zij treedt op als solist bij diverse gerenommeerde orkesten en ensembles en ze vormt duo’s met organist Jan Hage, fluitist Eleonore Pamaijer en met jazz-saxofonist Rutger van Otterloo.
Naast haar activiteiten als klassiek musicus is ze betrokken bij genre-overschrijdende projecten als geïmproviseerde jazz, rock, film- en theatermuziek, waarvan de blues/rock band Rubatong een van de meest succesvolle voorbeelden is.
Tatiana Koleva gaf recitals, masterclasses en clinics door heel Europa, de V.S., Japan, Jordanië, Mexico, Brazilië en Canada. Haar spel is diverse malen vastgelegd op NovaLinia (haar eigen label), Decca en New World Records.


Jan Hage

 Jan Hage (geb. 1964) volgde orgellessen bij Kees van Eersel en studeerde vervolgens orgel (docent Jan Welmers) en Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium, Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht en Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor de Kerkmuziek te Utrecht. Hij behaalde de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus Orgel (met aantekening Improvisatie), het praktijkdiploma Kerkelijk Orgelspel (alle drie met onderscheiding) en het doctoraal diploma Muziekwetenschap. Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij André Isoir aan het Conservatoire National de Région te Boulogne-Billancourt. Hij rondde deze studie af met het behalen van de Prémier Prix 'à l'unanimité du jury'. Hij won eerste prijzen tijdens concoursen te Leiden, Bolsward, Schaffhausen en Poitiers.
In 2006 ontving hij de médaille d'argent van Société Académique Arts-Sciences-Lettres te Parijs vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur.
Jan Hage geeft vele concerten in binnen- en buitenland en maakt radio- tv- en cd-opnames. Hij is een warm pleitbezorger en veelgevraagd interpreet van hedendaagse orgelmuziek. Als solist trad hij op met o.a. de Slagwerkgroep Den Haag, het Asko Ensemble en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Als componist schreef hij werken voor orgel en ensembles.
Hij werd in 1995 benoemd als organist van de Kloosterkerk in Den Haag.
Op 1 juni 2011 werd Jan benoemd als organist van de Domkerk.

Programma concert 15 september
Lebuïnuskerk Deventer
Jan Hage, orgel; Tatiana Koleva, slagwerk

1. improvisatie
Orgel en slagwerk

2. Hans Koolmees (geb. 1959)
- Events
Orgel en slagwerk

3. improvisatie
Orgel en slagwerk

4. John Cage (1912-1992)
- In a Landscape (1948) arr. T. Koleva
Marimba en orgel

5. Jan Welmers (geb. 1937)
- Litanie
Orgel

6. Astor Piazzolla (1921-1992)/E. Sammut
- Libertango (arr. 2007, cadenza T. Koleva)
Marimba

7. Jacob Ter Veldhuis (1951)
- The Shining City
Orgel percussie en tape

2018 02 03 TheStolzQuartet serie1 400pxbIn dit gedeeltelijk geënsceneerde concert speelt The Stolz een fragment uit hun voorstelling “Razende Stilstand”. Dit fragment bestaat uit een compositie geschreven door Jan van de Putte, één van 's Neerlands meest eigenzinnige en originele componisten. Zijn muziek is geïnspireerd door Japan. Deze inspiratiebron bevat echter een heel specifiek aspect van Japan, namelijk dat van de grote steden zoals Tokyo en Yokohama. Daar waar de tijd zo vreselijk snel lijkt te gaan, waar nooit rust of stilte is, waar geen tijd is om even tot inkeer te komen. Soms gaat alles zo snel dat het net lijkt alsof het stil staat. De term “razende stilstand” is afgeleid uit het boek “Acceleration and Alienation” van Hartmut Rosa.
Naast het bijzondere werk van Jan van de Putte speelt The Stolz Quartet ondermeer de dromerige preludes van Debussy, oorspronkelijk voor piano geschreven, maar in dit geval bewerkt voor hobokwartet.

2017 01 21 Wim DiepenhorstWim Diepenhorst (1971) begon met orgelspelen op 6-jarige leeftijd. Hij studeerde orgel en kerkmuziek aan het Conservatorium van Amsterdam. Tegelijkertijd studeerde hij muziekwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht waar hij zich specialiseerde in de geschiedenis en techniek van de orgelbouw in Nederland. Na zijn cum laude afgesloten orgelstudie was hij enige jaren docent orgel, orgelbouw en improvisatie aan het Conservatorium van Amsterdam, als opvolger van zijn leermeester Hans van Nieuwkoop. Hij adviseerde namens de Orgelcommissie van de Nederlands Hervormde Kerk bij diverse restauraties van historische orgels en was als inhoudelijk redacteur betrokken bij de publicatie van de imposante encyclopedie Het historische orgel in Nederland. In 2003 werd hij orgelspecialist van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. In die hoedanigheid beoordeelt hij restauratie- en onderhoudsplannen van monumentale orgels, begeleidt hij restauraties en voert onderzoek uit naar speciale restauratiethema’s zoals de corrosie van loden orgelpijpen. Wim Diepenhorst speelt vaak samen met het bekende vocaal ensemble Cappella Pratensis, waarmee hij diverse CD-opnames maakte. In 2007 won hij de eerste prijs van het Hinsz Compositieconcours in Kampen. Als orgelspecialist adviseerde hij de bouw van het symfonische Verschueren-orgel en het door Reil gebouwde middeleeuwse orgel voor het Orgelpark in Amsterdam.

Programma:

Informatie over het programma volgt nog.

 

2018 08 04 JeugdOrkest Nederland Foto Sarah Wijzenbeek 450pxbHet JeugdOrkest Nederland speelt in de Lebuinuskerk. In het het landelijk bekende orkest  (JON) spelen ongeveer 80 getalenteerde jongeren afkomstig uit het gehele land. Passie en flair, enthousiasme en lef is wat ze delen. Met fris en uitstekend orkestspel geven de jongeren  elk concert weer een prikkelend betoog voor de klassieke muziek.
Het JON is voor Nederland een belangrijke leerschool voor orkestspel. Vanaf de oprichting in 1959 door dirigent Ru Sevenhuysen staat bij het JON het samen muziek maken op een hoog niveau voorop. In de repetitieperiodes wordt enthousiast gewerkt aan een volwaardig en uitdagend concertprogramma. Er is veel aandacht voor techniek, repertoire, interpretatie en stijl. De jongeren krijgen bij het JON de optimale mogelijkheden om zich verder te ontplooien. De verworven muzikale bagage nemen ze weer mee naar de andere orkesten en ensembles waarin ze spelen.   
Het JON is voor veel leden een stimulans om voor een toekomst als beroepsmusicus te kiezen. Maar ook voor degenen die een andere stap ambiëren, is het JON een fantastisch orkest om in te spelen.

 

Programma:

Maurice Ravel (1875 - 1937)

Rapsodie espagnole (1907)
Prélude à la nuit        
Malaguena
Habanera
Féria

 

Sergej Prokofjev 1891 - 1953  

Romeo en Julia, opus 64 (1938)
Montagues en Capulets 
Scène
De jonge Julia
Maskers
Romeo en Julia
Dans
Dood van Tybalt
Dans van de Antilliaanse meisjes
Romeo bij Julia's graf
Dood van Julia

Locatie - de Lebuïnuskerk

lebuinuskerk 2 500pxbAdres

Grote Kerkhof 42
7411 PE  Deventer
0570-612 548

Parkeren

U vindt informatie over parkeren in Deventer op de website van de gemeente Deventer.

 

De parkeergarages die daar worden vermeld, liggen allen op loopafstand van de kerk.
Aan de overkant van de IJssel kan gratis worden geparkeerd bij het Worp-Plantsoen.
Daarvandaan bent u snel met het pontje aan de overkant.
Het pontje meert vlak bij de Lebuinuskerk aan. Meer info over het pontje vindt u op deventer.info.

Ga naar boven