Classic Yong Masters 400x250pxDe zaterdagmiddagconcerten gaat sinds 2017 een samenwerking aan met de Stichting Classic Young Masters.
Classic Young masters (talentvolle jonge musici) Deborah Witteveen, saxofoon, en Maxim Snaterse, piano wonnen beiden prijzen op diverse gerenommeerde concoursen.
Het doel van de in 2012 opgerichte stichting Classic Young Masters (CYM) is het scouten en begeleiden van jonge, zeer talentvolle musici in de klassieke muziek.
CYM is een organisatie die opteert voor ’meesterschap’ in het vak. De coaching is gericht op jongeren die zich al via de bestaande educatiekanalen (muziekscholen, sociaal- maatschappelijke initiatieven op het gebied van muziek) hebben onderscheiden door bijzondere prestaties en vaardigheden; talenten in de beheersing van vocale en instrumentale klassieke muziek.
CYM is opgericht voor jongeren die voor de keuze staan een opleiding te volgen tot professioneel musicus ‘on top’ of om een ander vak te kiezen en zich als goede amateurmusicus te ontwikkelen. Het is een onafhankelijke organisatie en heeft daarmee de mogelijkheid, deze talenten van adviezen, kennis en inzichten te voorzien die ‘los’ staan van de verhouding met docent of instituut. Hier gaat kwaliteit boven kwantiteit. Mogelijkheden en middelen die bijdragen aan een evenwichtig en gelukkig leven zijn een belangrijk doel.

Biografie Maxime Snaterse

Maxime Snaterse werd geboren in Almelo in 1996. Zij begon op negenjarige leeftijd met pianolessen.  Na drie jaar pianoles te hebben gevolgd bij Lena Markov heeft ze, na ruim een jaar geen lessen te hebben gevolgd, haar studie voortgezet bij Bella Tubejeva.  In 2011 heeft Maxime toelating gedaan bij de Jong Talent Klas bij het Artez Conservatorium in Zwolle waar zij toe werd gelaten en sindsdien pianolessen volgt bij Frank van der Laar.

In de afgelopen jaren heeft zij onder andere meegedaan aan de Rotterdamse Pianodriedaagse (eervolle vermelding, 2008), YPF Pianoconcours (2010 en 2013) en International Piano Competition for Young Musicians (2012).

Op elfjarige leeftijd won zij de eerste prijs bij Jong Muziektalent Regionaal.  Zij kreeg tweemaal de tweede prijs bij de Regionale Finale van het Prinses Christina Concours Oost (2012 en 2014), de derde prijs bij het Steinway Pianoconcours en naar aanleiding daarvan, in de rubriek Jong Talent, een artikel in het muziekblad Pianowereld. Verder was zij een van de genomineerden voor de Vrienden Cultuur Prijs in Tilburg (2014). Ook heeft zij liveoptredens bij Radio 4 (Opium en Muziekwijzer) en Radio Almelo gegeven.

Maxime heeft masterclasses gevolgd bij onder andere David Kuyken, Marien van Nieukerken, Willem Brons, Juris Zvikovs, Håkon Austbø, Massimo Cottica en het Osiris Trio. Daarnaast heeft zij op diverse plekken opgetreden, onder andere in de Kleine Zaal van het Concertgebouw Amsterdam, Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam, Musis Sacrum Arnhem en Muziekcentrum Enschede. In december 2016 trad Maxime op in Griekenland, in de Megaron Concert Hall (Thessaloniki) en voor de Nederlandse Ambassade (Athene) op uitnodiging van het Prinses Christina Concours. Onlangs heeft ze als solist met het ArtEZ Symfonieorkest o.l.v. Joost Smeets opgetreden in De Spiegel Zwolle en Muziekcentrum Enschede. Een documentaire is gemaakt over dit orkestproject, welke binnenkort te zien zal zijn op televisiezender BravaNL. Naast het spelen met orkest heeft Maxime in verschillende ensembles gespeeld, waaronder pianotrio’s en duo’s met zang, klarinet, cello, saxofoon en piano. Verder heeft ze meegedaan aan de Internationale Mozarteum Sommerakademie Salzburg (2016), waar zij masterclasses kreeg van Andrea Lucchesini, en aan het Orlando Festival (2012).

Na het behalen van haar gymnasium diploma is Maxime in het jaar 2014-2015 gestart met haar opleiding Klassiek Piano aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle. In het jaar 2015-2016 heeft zij naast haar bachelor het ArtEZ Honours Programme gevolgd en was zij projectmedewerkster bij het Britten Concours. Sinds 2016-2017 studeert zij parallel aan haar conservatoriumbachelor Technische Bedrijfskunde aan de Universiteit van Twente.

Biografie Deborah Witteveen

Deborah Witteveen (1995) werd geboren in Oldebroek en begon op achtjarige leeftijd met saxofoon spelen. Haar eerste saxofoonlessen kreeg zij van Inge te Velde aan de Muziekschool Noord-West Veluwe. Van 2011 tot 2017 studeerde Deborah bij Johan van der Linden aan het Utrechts Conservatorium waar zij haar bachelor behaalde met een 9,5 met onderscheiding. Momenteel studeert Deborah aan het Conservatorium van Amsterdam bij Arno Bornkamp.

Deborah was driemaal prijswinnaar bij het Prinses Christina Concours Oost in Enschede: in 2012 behaalde zij een 2e prijs, in 2013 een 1e prijs en in 2015 wederom een 1e prijs. Ook ontving ze dat jaar een eervolle vermelding tijdens de Dag van de Genomineerden. In 2016 behaalde Deborah een derde prijs op het eerste internationale saxofoon concours in Wroclaw, Polen. Daarnaast mocht zij onlangs de Classic Young Masters award ontvangen, hiermee krijgt zij een tweejarig begeleidingstraject aangeboden.

Deborah heeft concerten gegeven in binnen- en buitenland. In Nederland speelde zij onder andere in het Concertgebouw Amsterdam, TivoliVredenburg Utrecht, Musis Sacrum Arnhem en Muziekcentrum Enschede. Verder gaf ze concerten in Estland en Finland en onlangs maakte ze een concertreis naar Griekenland op uitnodiging van de Nederlandse Ambassade en het Prinses Christina Concours.

Deborah soleerde met het Orkest van het Oosten en het Gelders Fanfare Orkest. Als onderdeel van haar bachelor eindexamen soleerde ze samen met het HKU Kamerorkest in het veeleisende saxofoonconcert van Henry Kelder. Ook speelde ze meerdere malen mee met het Nederlands Blazers Ensemble, waaronder tijdens het Nieuwjaarsconcert 2017 in het Concertgebouw in Amsterdam. Ze volgde masterclasses bij onder andere Claude Delangle, Vincent David, Arno Bornkamp, Jean-Pierre Cnoops, Claus Olesen en Johannes Thorell. Verder was ze deelnemer aan het Orlando Festival en Université Européenne de Saxophone in Gap, Frankrijk.

Momenteel is Deborah saxofonist in het JongNBE en speelt ze kamermuziek in de meest uiteenlopende bezettingen. Naast haar saxofoonstudie aan het conservatorium geeft ze sinds 2013 met veel plezier les aan de saxofoonleerlingen van Stichting Muziekonderwijs Oldebroek.

Locatie:

de Synagoge

synagoge 2 500pxbAdres:

Golstraat 23
7411 BN  Deventer

Parkeren

Er is geen parkeerruimte in de directe nabijheid van de Synagoge.
U vindt informatie over parkeren in Deventer op de website van de gemeente Deventer.
De parkeergarages die daar worden vermeld, liggen allen op loopafstand van de Synagoge.

2017 03 04 Kamermuziek EnsembleOctet in F (D803) van Franz Schubert   

Het Philips Symfonie Orkest werd in 1930 opgericht als een van de vele verenigingen voor medewerkers van het Eindhovense bedrijf. Inmiddels is het PSO onder leiding van dirigent Jules van Hessen uitgegroeid tot een van de grootste amateur symfonie orkesten van Nederland, met een indrukwekkend repertoire en vele concerten in binnen- en buitenland, waaronder jaarlijkse concerten in het Muziekgebouw Eindhoven en het Amsterdamse Concertgebouw en tournees naar onder andere China, Thailand, Brazilië en Estland, waar het PSO heeft gemusiceerd onder leiding van de wereldberoemde dirigent Neeme Järvi. In het voorjaar van 2017 staat een concertreis naar Israël gepland.

Naast het spelen van het orkestrepertoire willen de leden van het PSO het orkestspel verder verbeteren door te musiceren in kamermuziek samenstelling. Drie jaar geleden werd daarvoor het PSO blaaskwintet (“PSO-WoodWinds”), bestaande uit de soloblazers (fluit, hobo, klarinet, fagot en hoorn) van het PSO, opgericht. In 2014 maakten zij een succesvolle tournee naar Estland. In september 2015 speelden de PSO-WoodWinds tijdens een concert in de kleine zaal van het Amsterdamse Concertgebouw het sextet van Poulenc, samen met de jonge Nederlandse pianist  Daan Boertien,  die in 2015 zijn Master diploma behaalde aan het Conservatorium van Amsterdam.

In het voorjaar van 2016 werd een ensemble samengesteld samen met een vijftal strijkers van het PSO en een extra klarinet, hoorn en trompet. Deze uitbreiding maakte het mogelijk om in kamermuziek bezetting met een veel breder klankpalet te musiceren. Toen werden onder andere het werk Dixtuor (1986) van Jean Françaix, voor strijkkwintet en blaaskwintet, en een bewerking van Richard Wagners Siegfried Idyll (1870), voor strijkkwintet en 8 blazers uitgevoerd. Het ensemble stond onder leiding van de Engelse dirigent en cellist Jonathan Bloxham, die recentelijk werd benoemd tot assistent dirigent van het City of Birmingham Orchestra.

Dit voorjaar heeft het Kamermuziek Ensemble van het Philips Symfonie Orkest het Octet (D803) van Franz Schubert, voor strijkkwintet, klarinet, fagot en hoorn uit 1824 op zijn programma staan. Dit magistrale kamermuziekwerk heeft een duur van 60 minuten en bestaat uit 6 delen. Het werd geschreven in opdracht van de Oostenrijkse klarinettist Ferdinand Troyer en heeft een vergelijkbare instrumentatie als het Septet van Beethoven, maar uitgebreid met een tweede viool.

Samenstelling:

Lothar Blom (viool)
Gwendolyn van Sijl (viool)
Joris Geurts (altviool)
Geertje Kramer (cello)
Ildikó Schermann (bas)
Jeroen Salm (klarinet)
Marcel Beckers (fagot)
Maarten Theulen (hoorn)
 
Fragment uit het Octet van Franz Schubert (Wikipedia)
2017 03 04 Kamermuziek Ensemble 1

Programma:

Franz Schubert (1797-1828)
Octet in F grote terts, Opus 166, D803 (1824)

1.    Adagio – Allegro
2.    Adagio
3.    Scherzo: Allegro vivace – Trio
4.    Andante con variazioni
5.    Menuetto: Allegretto
6.    Andante molto - Allegro

Als kind van een onderwijzer en amateurmusicus ontving Schubert al op zeer jonge leeftijd viool-, orgel-, zang- en pianolessen. Op 11-jarige leeftijd werd de talentvolle Franz als ‘Sängerknabe’ opgenomen in de keizerlijke hofkapel te Wenen waar hij een gedegen muzikale opleiding ontving. Tot zijn leraren behoorde Antonio Salieri die hem contrapunt en compositie onderwees. Nadat hij de baard in de keel had gekregen, volgde Schubert een opleiding tot onderwijzer en werkte enkele jaren als hulponderwijzer om de dienstplicht te ontwijken. In 1818 verliet hij het onderwijs en vestigde zich als vrij componist in Wenen. Hoewel zijn composities in kleine kring tijdens privéconcerten werden uitgevoerd – de zogenaamde ‘Schubertiaden’ – miste Schubert de zakelijke inslag en bracht hij het grootste deel van zijn leven in armoede door.

Beethoven
Schubert groeide op, woonde en werkte in het Wenen, dat gedomineerd werd door Beethoven. Het is daarom verrassend dat juist een werk van Beethoven de aanleiding vormde voor het componeren van Schuberts beroemde Octet. In 1824 vroeg graaf Ferdinand von Troyer, hofmeester van de aartshertog Rudolf van Oostenrijk en begenadigd amateur klarinettist, Schubert om een kamermuziekcompositie te schrijven dat naast het Septet van Beethoven kon bestaan. Beethovens 24 jaar oude Septet was blijvend populair en was het meest uitgevoerde werk van Beethoven – dit tot ongenoegen van Beethoven wiens compositiestijl verder was ontwikkeld, in tegenstelling tot de smaak van het Weense publiek.

Divertimento
Vol enthousiasme en concentratie stortte Schubert zich in februari 1824 op de opdracht. Een vriend van hem schreef: “als je overdag naar hem toe gaat, zegt hij “Hallo, hoe gaat het met je?” en gaat door met werken waarna je weggaat”. Schubert voegde een extra viool toe aan de bezetting van Beethovens Septet voor klarinet, fagot, hoorn, viool, altviool, cello en contrabas. Zowel het Septet als het Octet zijn geschreven in de traditie van het divertimento, met zes in plaats van vier delen die een overheersend gevoel van welbevinden en ontspanning uitstralen. Op 1 maart 1824 voltooide Schubert zijn Octet dat hij, ondanks de uiterlijke gelijkenis met Beethovens Septet, geheel in zijn eigen muzikale taal heeft geschreven.
Het optimistische karakter van het werk springt in het oog – te meer omdat Schubert persoonlijke situatie verre van gelukkig was. In 1823 was syfilis bij hem geconstateerd, wat inhield dat hij nog een levensverwachting van ongeveer vijf jaar had. De ziekte leidde tot ernstige depressies die afgewisseld werden met opgewektere periodes.

Echte kamermuziek
Het Octet opent met een langzame inleiding die wordt gevolgd door een allegro dat gekenmerkt wordt door een gepunkteerde ritmische figuur die ook al in de langzame inleiding voorkwam. Schubert laat deze ritmische figuur in alle delen terugkomen en creëert daarmee een gevoel van eenheid tussen de zes verschillende delen van het Octet.
Het langzame deel opent met een weelderig uitgesponnen melodie in de klarinet. De modulaties die hieruit voortvloeien, kunnen alleen van de hand van Schubert zijn. Hierna volgt een uitbundig Scherzo. Het thema van het volgende variatiedeel dat door de viool en klarinet samen wordt gespeeld, komt uit een liefdesduet uit Schuberts komische opera Die Freunde vol Salamanka. In de zeven variaties die volgen is de hoofdrol steeds voor een ander instrument weggelegd. Een gracieus menuet leidt tot de sombere en mysterieuze inleiding op de finale. Dit mondt uit in een krachtig, marsachtig thema dat het hele deel doorwerkt. Het is een passend slot dat de vrolijke gratie behoudt van een waar stuk kamermuziek dat gespeeld wordt door vrienden.

Locatie:

de Synagoge

synagoge 2 500pxbAdres:

Golstraat 23
7411 BN  Deventer

Parkeren

Er is geen parkeerruimte in de directe nabijheid van de Synagoge.
U vindt informatie over parkeren in Deventer op de website van de gemeente Deventer.
De parkeergarages die daar worden vermeld, liggen allen op loopafstand van de Synagoge.
2017 02 04 Amsterdam Wind QuintetHet Amsterdam Wind Quintet is opgericht in 2006 en geeft sindsdien kamermuziekconcerten in binnen-en buitenland.
Hoogtepunten in de geschiedenis van het Amsterdam Wind Quintet waren tot nu toe concerten in bijzijn van Prinses Beatrix,  optredens in het Koninklijk Concertgebouw te Amsterdam en diverse live optredens voor o.a. Vroege Vogels op Radio 1, Radio 4, Radio West en L1 Radio Limburg.
In 2014 toerde het ensemble door China waar het o.a. optrad in het National Centre for Performing Arts in Beijing en in het Chongqing Guotai Arts Center. Tevens concerteerden de blazers in België, Duitsland en Polen.
Het Amsterdam Wind Quintet heeft CD’s opgenomen voor het Duitse label Concustic en het Nederlandse label Aliud.
De blazers spelen in concertzalen en theaters en soms op onverwachte locaties zoals bv. op de Rainbow Warrior van Greenpeace, tijdens een podiumdiscussie tussen Harry Mulisch en Robbert Dijkgraaf en tijdens de uitreiking van de Christiaan Huygens Prijs.

Programma

Fantastische Verhalen

Magische Muziek voor blaaskwintet
 Magische verhalen en mythes zijn sinds honderden jaren een grote inspiratiebron voor veel kunstenaars van alle disciplines geweest. De aantrekkingskracht van deze verhalen ligt in hun algemeen menselijke betekenis. Vaak lijken deze op het eerste gezicht sprookjesachtig, komisch, gruwelijk of gewoon absurd maar bij nader inzien blijkt er altijd een diepere wijsheid in te zitten.
Het Amsterdam Wind Quintet heeft een programma samengesteld waarin het publiek wordt meegevoerd in de wereld van machtige goden en magische bovennatuurlijke wezens.
Er wordt muziek gespeeld die afkomstig is uit Mozart’s Die Zauberflöte en Shakespeare’s beroemde theaterstuk Een Midzomernachtsdroom.
Ook het tragische lot van de bosnimf Syrinx de Noorse legende van Peer Gynt komen aan bod.

W. A. Mozart  
(1756-1791)

Ouverture Die Zauberflöte KV 620
E. Grieg
(1842-1907)
Peer Gynt Suite nr.1 op.46
 
I. Morning Mood
II. Death of Åse
III.Anitra's Dance
IV. In the Hall of the Mountain King

C. Debussy  
(1862-1918)

Syrinx voor fluit solo
F. Mendelssohn Bartholdy  
(1809-1847) 
Midsummer Night's Dream, Op. 61
 
I. Intermezzo
II. Auftritt der Handwerker
III. Elfenmarsch
IV. Lied und Elfenchor
V. Marcia funebre
VI. Scherzo
VII. Notturno
VIII. Rüpeltanz

Locatie:

de Synagoge

synagoge 2 500pxbAdres:

Golstraat 23
7411 BN  Deventer

Parkeren

Er is geen parkeerruimte in de directe nabijheid van de Synagoge.
U vindt informatie over parkeren in Deventer op de website van de gemeente Deventer.
De parkeergarages die daar worden vermeld, liggen allen op loopafstand van de Synagoge.
2017 11 04 kobraHet Kobra Ensemble bestaat uit Ingrid Doude van Troostwijk, Lea Klarenbeek, Lonneke Kegels, Sterre Konijn, Pitou Nicolaes en Saskia Voorbach. Zij zingen  een mix van klassieke muziek, volksmuziek en popmuziek. Daarnaast kenmerkt het opzoeken van de grens tussen muziek en theater Kobra’s huisstijl.
De zangeressen van Kobra leerden elkaar kennen in het Nationaal Kinder- en Jeugdkoor. Zij hebben allen een achtergrond in de klassieke muziek, maar delen een brede muzikale en academische nieuwsgierigheid. Zij hebben zich, individueel en als groep, ontwikkeld in de klassieke muziek, popmuziek, muziektheater en in verschillende takken van wetenschap. Deze verscheidenheid is terug te zien en te horen in de voorstellingen van Kobra.
Kobra zoekt constant naar nieuw publiek door op verscheidene podia, evenementen en festivals op te treden, zowel verwacht als onverwacht. Kobra was de afgelopen jaren te gast in het Concertgebouw, Muziekgebouw aan 't IJ, bij Podium Witteman en Vrije geluiden, verschillende popfestivals, in musea en in een zwembad. Kobra werkte samen met o.a. Iván Fischer en het Budapest Festival Orchestra en leden van het Concertgebouworkest, maar ook met beeldend kunstenaars, videokunstenaars, verhalenvertellers, instrumentalisten, kostuumontwerpers, regisseurs en componisten. In juni 2016 was Kobra te gast op het Serenade! Washington D.C. Choral Festival in Washington D.C. (VS). 

Programma:

Met het theaterconcert What the Waf brengt Kobra een ode aan kunstbeweging De Stijl en de dadaïstische soirees van begin vorige eeuw. Precies een eeuw na de oprichting van de kunstbeweging kijkt Kobra terug: wat motiveerde de kunstenaars destijds? Muzikaal aanknopingspunt voor What the Waf is pianiste Nelly van Doesburg, vrouw van Theo van Doesburg, grondlegger van De Stijl. Nelly speelde eigenlijk het liefst Chopin, maar mocht dit niet van haar man Theo. Ook vond manlief dat Nelly als kunstenares niet zoveel waard was: vrouwen waren er immers voor de performance, mannen voor het creëren.

Nou Theo, dat zullen we nog wel eens zien. In deze voorstelling speelt Kobra onder regie van Jorinde Keesmaat, met de balans tussen anti-kunst en kunst, en tussen esthetiek en non-esthetiek, zowel in beeld als muziek. What the Waf is een vocale reactie op de hedendaagse maatschappij, met muziek van o.a. Kurt Schwitters en Erik Satie. Net als De Stijl wil What the Waf het publiek uitdagen: Wat is wenselijk? Wat is schoonheid? Heeft het dadaïsme nog een functie in onze maatschappij?

What the Waf is een humoristische, grensoverschrijdende voorstelling, waarin een breed scala aan muzikale genres, theater en kunstgeschiedenis één geheel vormen. Dit maakt de voorstelling interessant voor De Stijl-kenners en De Stijl-leken, voor volwassenen en kinderen, voor grenzeloze muziekliefhebbers en toevallige toeschouwers.

Meer infornatie vindt u op de website van het ensemble.

2017 11 04 kobra 2

Locatie:

de Synagoge

synagoge 2 500pxbAdres:

Golstraat 23
7411 BN  Deventer

Parkeren

Er is geen parkeerruimte in de directe nabijheid van de Synagoge.
U vindt informatie over parkeren in Deventer op de website van de gemeente Deventer.
De parkeergarages die daar worden vermeld, liggen allen op loopafstand van de Synagoge.
2016 04 01 Santo RemedioDit concert valt binnen het thema van de Boekenweek: Verboden Vruchten.
Met zijn energieke ritmes, gepassioneerde zang en een grote variëteit aan geluiden, nodigt de muziek van Santo Remedio de luisteraar uit tot dansen.
De groep speelt minder bekende “criollo”-muziek uit Zuid-Amerika.

Argentijnse chamame en chacarera, Colombiaanse cumbia, Peruviaanse wals, festejo en lando, Chileense cueca brava.
Muziek die allemaal onderdeel is van het sociale netwerk van de verschillende “criollo”-culturen van Latijns America.
Muziek die leeft in het nachtleven van steden als Lima, Caracas en Valparaiso. Een mix van Zuid-Amerikaanse, Afrikaanse en Europese elementen.

Santo Remedio is de enige groep in Nederland, en een van de weinige groepen in Europa, die bekend is met de “cueca brava”, Chileense stadse volksmuziek uit de bars en bordelen van Valparaiso, de legendarische havenstad aan de Stille Zuidzee.
In het kader van het boekenweekthema “Verboden vruchten” zal het accent van de muziek bij het concert in Deventer liggen bij muziek die protesteerde tegen de militaire dictaturen die tot enkele tientallen jaren geleden in Zuid-Amerika aan de macht waren. Een optreden van Santo Remedio zal jong en oud weten te boeien.

De musici zijn:
Macarena Paz Pizarro: zang, cajon, pandero, cuatro.
Rodrigo Cortés: gitaar, (achtergrond)zang en pandero.
Fred Abbingh: accordeon, piano, achtergrondzang.
Alejandro Arrate: basgitaar, achtergrondzang.

Locatie:

de Synagoge

synagoge 2 500pxbAdres:

Golstraat 23
7411 BN  Deventer

Parkeren

Er is geen parkeerruimte in de directe nabijheid van de Synagoge.
U vindt informatie over parkeren in Deventer op de website van de gemeente Deventer.
De parkeergarages die daar worden vermeld, liggen allen op loopafstand van de Synagoge.

Van 15.00 tot 16.00 uur - Vrije gift

2x per maand op zaterdagmiddag
(Uitzondering Kerstavond 20.00 - 21.00 uur)

Meer muziek in Deventer

Voor meer muziek in Deventer verwijzen wij u ook naar:

www.deventer.info/agenda

klassiekemuziekdeventer.nl

 

ANBI FC 2

Volg ons op:

facebook 50pxtwitter 2 50px