2017 02 18 Hugo BakkerHugo Bakker (1985) studeerde geschiedenis, orgel, kerkmuziek en klavecimbel aan de Universiteit Leiden, het Rotterdams Conservatorium en het Lemmensinstituut te Leuven. Zijn docenten orgel waren Bernard Winsemius, Reitze Smits en Luc Ponet, klavecimbel en continuo studeerde hij bij Kris Verhelst. Hij won op concoursen in o.a. Maassluis en Pistoia (Italië). Daarnaast werd hem de prestigieuze Sweelinck-Müllerprijs 2014 toegekend.
Hugo is als organist verbonden aan de St.-Maartenskerk te Zaltbommel en is daarmee de vaste bespeler van het monumentale Wolfferts-/ Heyneman-orgel uit 1783. Hiernaast geeft hij concerten, geeft hij les en schrijft hij (muziekwetenschappelijke) artikelen.

Programma:

Programma Hugo Bakker Lebuinuskerk 18 februari 2017

Nicolas de Grigny (1672 - 1703)
Uit Livre d’orgue: Dialogue uit het Gloria

Bengt Hambraeus (1928-2000)
Uit Livre d’orgue IV: Récit de Tierce - Toccata

J.S. Bach (1685-1750)
Aus tiefer Not BWV 687

György Kurtág (1926)
Uit Játékok: Dixit Dominus ad Noe - Waiting for Noah / Sirens of the deluge - Apokrif hymnusz

J.S. Bach
O Lamm Gottes, unschuldig BWV 618

György Kurtág
Uit Játékok’: d’oro dara -…humble regard sur Olivier Messiaen

Joh. Brahms (1833 - 1897)
Fuge as-moll

J.B. Litzau (1822 - 1893)
Uit Sieben grössere Choral-bearbeitungen op. 27: Heut' singt die liebe Christenheit - Da Jesus an dem Kreuze stund’

A.G. Ritter (1811 - 1885)
3. Sonate a-moll


Het programma bestaat uit oude, nieuwe en Romantische werken. De composities uit de 20ste eeuw werden dan ook geschreven in een directe dialoog met oude muziek. Hambraeus schreef een vierdelig orgelboek in oplopende moeilijkheidsgraad voor het nieuw gebouwde orgel in Frans-klassieke stijl op de universiteit waar hij werkte, de McGill University in Montréal. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij wat betreft vorm en registraties heeft laten inspireren op de Frans-klassieke voorbeelden, waarin het werk van Nicolas de Grigny een hoogtepunt vormt. De Hongaarse Kurtág schreef een reeks van miniaturen voor piano, die soms humoristisch, soms ontroerend, dan weer zeer expressief zijn. Bijna altijd is er een geadresseerde. Een paar van deze aforistische stukje uit de bundels die hij ‘játékok’ noemde, dat spelletjes betekent, dacht hij ook op orgel mogelijk. De pianowerken voerde hij met zijn vrouw vaak in concert uit en wisselde dit altijd af met zijn eigen bewerkingen van orgelwerken van Bach, hetgeen altijd een fascinerend effect teweegbracht.
De Rotterdamse organist Litzau schreef een groot oeuvre voor orgel dat geheel in de Duitse traditie past, maar soms interessante kleinoden bevat. De koralen worden hier ingesloten door een relatief vroeg werk van Brahms, die zijn fascinatie voor doorwrocht contrapunt op melancholieke wijze vormgeeft, en de zeer op Liszt geïnspireerde derde sonate van Ritter.

Locatie:

de Lebuinuskerk

lebuinuskerk 2 500pxbAdres

Grote Kerkhof 42
7411 PE  Deventer
0570-612 548

Parkeren

U vindt informatie over parkeren in Deventer op de website van de gemeente Deventer.

 

De parkeergarages die daar worden vermeld, liggen allen op loopafstand van de kerk.
Aan de overkant van de IJssel kan gratis worden geparkeerd bij het Worp-Plantsoen.
Daarvandaan bent u snel met het pontje aan de overkant.
Het pontje meert vlak bij de Lebuinuskerk aan. Meer info over het pontje vindt u op deventer.info.