2015 07 18 den hertogAnna den Hertog-Karpenko

Anna den Hertog-Karpenko (Moskou/Den Haag) studeerde klavecimbel en orgel aan het Moskouse Staats Conservatorium bij Alexey Parshin en Olga Martynova. Ze won verschillende prijzen op internationale concoursen (w.o. 1ste prijs Internationall Organcompetition Marcello Galanti 2002, Italie, en prijs voor beste uitvoering van Tariverdievs orgelwerken en diploma op de Tariverdiev Competition 2007 in Kaliningrad). Zij treedt op als soliste (o.a. op orgelfestivals in Tallinn), als begeleider van solisten en maakte deel uit van de ensembles ‘Hermitage Group’ en ‘Pratum Integrum’. Als solist van deze ensembles nam zij 7 Caro Mitis CDs op. Anna heeft meermalen zitting genomen in de jury van jeugdcompetities. Zij volgde masterclasses bij o.a. Guy Bovet, Jean Guillou, Lorenzo Ghielmi en Martin Haselbock. Zij was docent voor orgel in Moskou en organiseerde het 1ste Jeugd Orgelfestival in Tallinn (2012) en masterclasses en concerten in Scheveningen in 2013; onder haar leerlingen zijn veel laureaten van jeugdcompetities. Zij assisteerde bij de organisatie van masterclasses voor jonge organisten uit Rusland op het Bachfestival Dordrecht 2014. Zij is een van organisten in de Pauluskerk en Pro Rege in Rotterdam. In 2014 speelde zij soloconcerten in o.a. de Laurenskerk, Rotterdam, St Catharijnekerk, Brielle, Oude Kerk, Delft, Oude Kerk Scheveningen en Tallinn, Estland.   
Anna haalde een Master Degree Orgel aan het Rotterdams Conservatorium bij Ben van Oosten.

Mezzo-sopraan Maria den Hertog

De mezzo-sopraan Maria den Hertog volgde haar eerste zanglessen bij Margaret Roest. In 1984 begon zij de studie klassieke solozang bij Meinard Kraak aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
Tijdens deze studie volgde zij masterclasses bij Jard van Nes (Rachmaninoff), John Cage (modern repertoir) en Robert Holl (romantisch repertoir) en zong zij gastrollen in de Franse barokmuziek van Lully en Rameau bij William Christy die haar stem omschreef als “groot lyrisch”.
Na het behalen van haar diploma solozang en docerend musicus deed zij vervolgstudies bij Aafje Heynis  Eugenie Dietewich en Maria Acda.
Maria heeft een omvangrijk concertrepertoir opgebouwd;  zij is een veelgevraagd soliste bij concerten, cantates en passionen, zoals Bachs Mattheus- en Johannespassion, het Weihnachts- en Osteroratorium en Hohe Messe, het Magnificat, het Requiem van Verdi, de petitie messe Solemnelle van Rossini en andere oratoria van Händel, Mozart en Mendelssohn evenals het Les Angelus van Vierne maar ook in de altrapsodie van Joh. Brahms. Zij zong de hoofdrol Maria uit West Side Story op Sint Maarten (Caribbean) en maakte in de zomer van 2008 haar opera-debut met rollen van Bizet, Verdi en Puccini. In de winter van 2008 gaf zij haar solo-c.d. uit onder de titel “Bereite Dich” met organist Bert den Hertog en pianiste Laura Bos met vooral Frans romantisch- en Duitse Barokliteratuur. Hiernaast is zij enkele jaren freelancer bij het Groot Omroepkoor geweest en heeft zij een omvangrijke lespraktijk solozang.
In  2004 is  zij begonnen met het dirigeren, deed 2x de Kurt Thomascursus, volgt momenteel de applicatiecursus Koordirektie aan het HKU Koordirektie en heeft twee koren waarmee zij in 2014 het Weihnachtsoratorium uitvoerde.

Programma

“Love is in the air”
Maria den Hertog en Anna den Hertog-Karpenko


John Dowland (1563-1626)
- Come again
- Sorrow, stay

William Byrd (1539/1540-1623)
- Qui passe: for my ladye Nevell (orgel solo)

Francesco Durante (1684-1755)
- Vergin Tutto Amor

Georg Friedrich Handel (1685-1759) from Solomon:
- Haste Haste to the Cedars Grove

Carl Philipp Emanuel Bach  (1713-1788)
- Variaties (allegro) uit Sonate no.5 in d-moll (orgel solo)

Gabriel Fauré (1845-1924):
- A Chloris
- Apres un Réve

Charles-Camille Saint-Saëns (1835-1921)
- uit Samson et Delila: Mon choeur s’ouvre a ta voix

Johannes Brahms (1833-1897):
- uit 11 Choralvorspiele op. 122: O Gott, du frommer Gott (orgel solo)

Georgi Sviridov (1915-1998):
- Pastorale
- Wals (orgel solo)

Sergei Rachmaninov (1873-1943)
- Dream

Astor Piazzolla (1921-1992)
- Libertango (orgel solo)

George Gershwin (1898-1937)
- I was doing allright

Uitgebreide info over het programma:
John Dowland (1563-1626):
-    Come again
-    Sorrow, stay
Engelse componist die veel werken voor luit schreef, ook liederen veelal met luitbegeleiding. Vandaag een lied met orgelbegeleiding uit het Book of Songs and Ayres, daterend rond 1600. Het gaat over de liefde, vrij vertaald:  de wrede liefde wordt toch weer uitgenodigd om het zoet en het bitter te smaken, om spijt te hebben maar, ten einde, ook voldoening?


William Byrd (1539/1540-1623):
- Qui passe: for my ladye Nevell (orgel solo)
Engelse componist, de oprichter van de engelse clavecimbelschool. Zijn stukken zijn te vinden in twee Fitzwilliam Virginal Books. Dit stuk komt uit het My Ladye Nevells Booke of Virginal Music. De muziek kent vele ritmische variaties binnen de maat, een zeer vooruitstrevend kenmerk, evenals de virtuositeit en de snel elkaar opvolgende stemmingswisselingen.


Francesco Durante (1684-1755):
-    Vergin Tutto Amor (Maagd der liefde, wiens hart is doorstoken, koningin van de hemel, hoor een zondaarskreet. Laat zijn hartekreet uw troon bereiken en hem uw genade doen ervaren, gij moeder vol bewogenheid)
Durante was jarenlang leraar compositie aan het Conservatorio di Santa Maria di Loreto in Napels; onder andere Pergolesi was zijn leerling. Hij schreef geen opera’s, en werd zodoende bekend als componist van uitsluitend religieuze muziek; hij word gezien als de stichter van de ‘sentimentele’ stroming in de Italiaanse kerkmuziek.

G.F. Handel (1685-1759) from Solomon:
 - Haste Haste to the Cedars Grove
Handel, een zeer gevierd componist al in zijn tijd, schreef vele opera’s tijdens zijn verblijf in Engeland. Zijn opera Solomon is uit 1748. In deze aria wordt Solomons geliefde uitgenodigd naar de tuin te komen om daar zich te baden in de schoonheid te midden van een uitbundige aanwezigheid van bloemen en vogels.

C.P.E. Bach  (1713-1788)
- Variaties (allegro) uit Sonate no.5 in d-moll (orgel solo)
Carl Philip Emanuel Bach was de zoon van de grote J.S. Bach en in zijn tijd geliefder dan zijn vader. Hij schreef vele sonates voor klavier en orgel. Het meest opmerkelijke is de Sturm und Drang-element in de muziek: in elke twee maten kan de stemming wisselen. In deze variaties wisselt het karakter per variatie.


G. Fauré (1845-1924):
- A Chloris
 (Jouw liefde, Chloris, is groter dan het geluk van koningen; ik verlang niet naar de dood, ik leef door de zachtheid in jouw ogen)
 - Apres un Réve (In een zoete droom waarin ik jou zie, gaan we beiden naar ’t licht, een onuitsprekelijke pracht. Helaas, ’t ontwaken hieruit doet me terug verlangen naar de leugen van deze nacht)
Faure ontving al op zeer jonge leeftijd zijn muzikale opleiding in Parijs, o.a. van C. Saint-Saëns. Hij was voornamelijk organist en koordirigent, en werd pas op middelbare leeftijd bekend als componist. Hij werd toen organist van de St. Madeleine en directeur van het Parijse Conservatorium. Zijn muziek kenmerkt zich door elegante melodiek en een romantisch-dromerig, bijna impressionistisch gevoel voor harmonie.

C. Saint-Saëns (1835-1921):
- uit Samson et Delila: Mon choeur s’ouvre a ta voix (Mijn hart opent zich door jouw stem… zeg me nooit bij mij, Delilah, weg te gaan, oh, beantwoordt toch mijn tekenen van liefde. Ga met me mee naar de hoogten. Mijn liefde voor je Samson, zal je eerder raken dan snelle pijlen)
Saint-Saëns was in zijn jonge jaren een wonderkind, en maakte grote faam als pianist, organist en componist. Zijn muziek is klassiek van vorm, altijd welluidend, melodieus en doorwrocht. In zijn latere jaren zette hij zich af tegen de moderne componisten van die tijd. Hij schreef enkele opera’s, waarvan Samson en Delila het bekendst is geworden.

J. Brahms (1833-1897):
- uit 11 Choralvorspiele op. 122: O Gott, du frommer Gott (orgel solo)
Brahms was een Duitse componist, die veel pianowerken, kamermuziek en symfonieen schreef. Hij voelde zich de voortzetter van Bach’s en Beethoven’s klassieke traditie. Zijn muziek is zeer romantisch, maar ook geinspireerd op barokke vormen zoals deze koraalvoorspelen in Bach’s stijl. Hij schreef niet veel voor orgel. De koraalvoorspelen zijn een van zijn laatste werken en zeer doorwrocht van compositie.


Georgi Sviridov (1915-1998):
- Pastorale
- Wals (orgel solo)
Sviridov was een van Ruslands grootste 20ste eeuwse componisten. Er is een novelle van Pushkin getiteld “De Sneeuwstorm”, over een dramatische liefdesgeschiedenis waarin de storm ervoor zorgt dat een bruid met de verkeerde bruidegom trouwt, maar dat de ware geliefden elkaar toch later ontmoeten... De delen Pastorale en Wals zijn muzikale illustraties van deze novelle, oorspronkelijk voor orkest.


Sergei Rachmaninov (1873-1943):
-    Dream (Ik heb een moederland, zo mooi was ze, mijn familie leefde er en ik hoorde er liefdevolle woorden….. maar  ’t was een droom…)
Groot Russisch componist van adellijke komaf die in 1917 Rusland uitvluchtte. Hij was een van de grootste pianisten aller tijden en schreef veel voor piano en orkest. Zijn muziek is postromantisch te noemen, nergens experimenteel of avantgardistisch zoals zijn tijdgenoten, maar toch harmonisch en melodisch zeer inventief, emotioneel en karakteristiek. Dit lied is voor piano en zang, maar hier gespeeld op orgel.

A.    Piazzolla (1921-1992):
-    Libertango
Argentijns componist die een enorm aantal tango’s schreef voor bandoneon. Hij was zelf ook beroemd bandeonist en intruduceerde een nieuwe tangostijl, met elementen uit de jazz en klassieke muziek. Libertango wil zeggen Tango van de Vrijheid en is zijn bekendste werk. Dit is een transcriptie voor orgel.

George Gershwin (1898-1937):
-    I was doing allright (Gewend aan een rustig bestaan vind ik mezelf tota gedesoriënteerd terug, toen jij mijn leven binnenstapte… ik sliep niet meer als je weg was terwijl ik voorheen fluitend door het leven ging… is de liefde niet één grote vergissing? Ik was gelukkig, maar nu? Wel, ik ben nu beter dan ooit!)
Amerikaans componist van voornamelijk jazzliederen, maar schreef ook enkele fameuze klassieke werken waar hij elementen uit de jazz in verwerkte. Zijn muziek heeft een lichtheid en een positiviteit, naast een natuurlijk gevoel voor melodie en vorm die hem zeer populair maakten. Hij schreef ook veel muziek voor films.

Locatie

De Bergkerk

Bergkerk Deventer vanuit bergstraatAdres

Bergkerkplein 1
7411 EN  Deventer

Parkeren

Er is geen parkeerruimte in de directe nabijheid van de kerk.
U vindt informatie over parkeren in Deventer op de website van de gemeente Deventer.
De parkeergarages die daar worden vermeld, liggen allen op loopafstand van de kerk.