2015 01 17 cor ardeschCor Ardesch (*1959) studeerde orgel bij Piet Kee aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Daarnaast volgde hij een opleiding Improvisatie bij Bert Matter aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

Sinds 1998 is Cor Ardesch organist van de Grote of Onze Lieve Vrouwekerk te Dordrecht. Op 26 september 2007 werd Cor Ardesch tijdens de ingebruikname van het Bach-orgel benoemd tot stadsorganist van Dordrecht.

Cor Ardesch doceert orgel, improvisatie en kerkelijk orgelspel.

Er verscheen een aantal CD’s, waarop hij het Kam-orgel van de Grote kerk te Dordrecht bespeelt. In december 2008 startte Cor Ardesch een groot project waarbij alle werken van Johann Sebastian Bach, gespeeld op het Bach-orgel, op CD zullen worden vastgelegd.

Programma:
Sonate I                                C. Ph. E. Bach
-    Allegro di molto                            (1714-1788)
-    Adagio e mesto
-    Allegro


Thema mit Variationen                            F. Mendelssohn-Bartholdy
                                    (1809-1847)

Reeks-Veranderingen in 4 secties                    C. Kee
                                    (1900-1997)

Partita O Grote Christus, Eeuwig Licht                    J. Welmers
                                    (1937)

Improvisatie in 4 delen                            C. Ardesch
                                    (1959)

Thema mit vier Veränderungen                    J. H. Knecht
                                    (1752-1817)

Praeludium en Fuga   BWV 539                        J.S. Bach
                                    (1685-1750)

Korte toelichting
Het programma is gecentreerd rondom de Partita ‘O Grote Christus, Eeuwig Licht’ van Jan Welmers. Deze allereerste compositie van Welmers werd opgedragen aan zijn moeder en staat aan het begin van een rijke en gevarieerde reeks composities. Karakteristiek voor de werken van Welmers is de ‘verandering’. Zo ook in deze partita. Elke variatie staat in een andere toonsoort, waarbij een origineel gebruik van het orgel bijdraagt aan een ‘vervreemding’ van de tot dan toe gebruikelijke registraties.
Ook de reeksveranderingen van Cor Kee vormen een geheel eigen gezicht. Op een twaalftoonsreeks van Gotthard Arnér zijn 4 secties te horen.
Als spiegel op dit werk horen we een improvisatie in 4 delen. Het improviseren is een belangrijk ambacht van de organist. Op geheel eigen wijze wordt ingespeeld op de situatie van het moment.
Kijken we verder in de spiegel dan zien we de werken van F. Mendelssohn-Bartholdy en J.H. Knecht. Op inventieve wijze en ieder op z’n eigen manier, wordt een thema gevarieerd.
De hoekdelen van het programma zijn gereserveerd voor de familie Bach. Van C. Ph.E. Bach horen we de eerste Sonate in C-Dur. Het laatste woord is echter aan Johann Sebastian Bach. Een eenvoudig Praeludium gaat vooraf aan de beroemde ‘vioolfuga’.

Concertlocatie:
De Bergkerk

Bergkerk Deventer vanuit bergstraatAdres

Bergkerkplein 1
7411 EN  Deventer

Parkeren

Er is geen parkeerruimte in de directe nabijheid van de kerk.
U vindt informatie over parkeren in Deventer op de website van de gemeente Deventer.
De parkeergarages die daar worden vermeld, liggen allen op loopafstand van de kerk.