2019 09 28 Gerrie Meijers

Gerrie Meijers, organist en pianist, studeerde met onderscheiding af als Uitvoerend Musicus. Haar docenten orgel waren Johan van Dommele en Hans van Nieuwkoop, haar docenten piano Arthur Hartong en Jacques Hendriks. Op de internationale orgelconcoursen van Toulouse en Nijmegen won ze prijzen en van de Société Academique “Arts-Sciences-Lettres” ontving zij de zilveren medaille vanwege haar verdiensten voor de Franse muziek.

Gerrie concerteert in binnen- en buitenland en is zeer actief als begeleidster met een uitgesproken voorkeur voor het vocale genre in de breedste zin van het woord. Zij is organist van de Remonstrantse Kerk te Haarlem en pianist/correpetitor bij een groot aantal koren. Zij vormt duo’s met de zangeressen Wieke Ubels, Annette Stallinga en Cecile Roovers en een vierhandig duo met Christine Kamp. Als freelancer werkt ze ook regelmatig bij Holland Opera, Stichting Vocaal Talent Nederland, Casuquo, Stem van Haarlem, Zangstudio Haarlem en het Orlandus-ensemble.

Gerrie Meijers maakte diverse radio- en cd-opnamen waaronder de Goldberg-Variationen van Bach op orgel en de Symphonie-Passion van Duprè in de OLV-kathedraal van Antwerpen. Bijzondere producties waar ze haar medewerking aan verleende waren o.a. het muziektheaterprogramma “Liefde op de Schop” met Cecile Roovers en Verele Vorstman (filmmaakster), de dansvoorstelling “Pulse” in het Orgelpark op muziek van Ligeti, de première van het “Fukushima Requiem” van Zsigmmond Szathmáry tijdens het openingsconcert van het Internationaal Orgelfestival Haarlem, het piano minimal music concert “Landscape in sound” en de muziekvoorstelling “Luther” van Boudewijn Tarenskeen voor bariton, koor en orgel. Met Cecile Roovers maakte zij de kindervoostelling "Voor het slapen gaan" en onlangs speelde ze de première van Psalm 151 van Boudwijn Tarenskeen geschreven voor Cappella Amsterdam en het nieuwe orgel van Tivoli Vredenburg in Utrecht.

 

Charlotte Riedijk, sopraan

2019 09 28 charlotteCharlotte, een van de meest veelzijdige zangeressen van haar generatie, heeft gewerkt onder leiding van o.a. Alan Gilbert, Yannick Nézet-Séguin, Stefan Asbury, Peter Eötvös, Ingo Metzmacher, Hartmut Haenchen, Lev Markiz, Emilio Pomárico, Julian Reynolds, Peter Rundel, Etienne Siebens, Ed Spanjaard, Reinbert de Leeuw, Hans Leenders en Lucas Vis. Bij orkesten als het Vlaams Radio Orkest, het Radio Filharmonisch en Radio Kamer Orkest, Holland Symfonia, WDR Symfonie Orkest Köln, Stockholm Royal Philharmonic, Swedish Radio Symfony/Berwaldhallen, het orkest van de Noorse Opera en bij De Nederlandse Opera.

Charlotte was te horen bij belangrijke Europese ensembles waaronder Ensemble Intercontemporain, Ensemble Modern, het Asko/Schönberg Ensemble, Nieuw Ensemble, KammerensembleN (Stockholm), Spectra Ensemble (Gent), het Osiris Piano Trio en het Altenberg Trio Wien. Met pianiste Ellen Corver vormt zij een duo en in juni 2008 maakten zij hun debuut in de Musikverein in Wenen. Ze heeft opgetreden in de meeste Europese landen, VS en China.

Charlotte werkt graag samen met componisten; speciaal voor haar geschreven werken voerde ze uit tijdens verschillende festivals in binnen- en buitenland zoals het Holland Festival, de Frankfurter Feste, Witten, Graz, Klarafestival (Brussel), Festival van Vlaanderen, Stockholm New Music en Time of Music (Viitasaari, Finland). Voor haar geschreven en door haar in première gebrachte werken zijn o.a .Urban Solo/Urban Songs, In grosser Sehnsucht (Torstensson), Deep blue Marine (De Vries), Splinters, Fragments 20 (Samson), Tsjizj, Inni (Vermote) en Nine hours of moonlight (Wilson). In seizoen ‘13/’14 bracht Charlotte, in samenwerking met Codarts Dans, een reprise van Harawi, chant d’amour et de mort (Messiaen), op een choreografie van Marta Reig Torres. In seizoen ‘14/’15 is Song Cycle, Convulsions of time van Natalia Dominguez Rangel, een avondvullend werk voor sopraan, contrabas en accordeon in première gegaan.

In 2018 verleent is zij te horen in verschillende werken van Klas Torstensson, oa in Autunno di Christina (mei 2018 wereldpremiere), in het kader van De Operadagen Rotterdam, geschreven in opdracht van de Doelen.

Hoogtepunten uit de afgelopen seizoenen waren: een serie door Monique Wagemakers geregisseerde voorstellingen van La Voix Humaine, Poulenc, met Holland Symfonia, een tournee door Zweden met het Osiris Trio, een Carte Blanche serie in de Philharmonie van Haarlem, concerten met het Altenberg Trio Wien o.a. in Musikverein Wien, een muziektheaterproductie gebaseerd op In großer Sehnsucht bij Opera OT (Onafhankelijk Toneel) tijdens de Rotterdams Operadagen, de voorstelling Black Feather Rising, Param Vir en concerten met Carter’s 20steeeuwse klassieker A Mirror on Which to Dwell.
Haar tournee langs Italiaanse operahuizen met een nieuwe enscenering van La voix humaine, geregisseerd door Leo Muscato, o.l.v. Matteo Beltrami werd zeer lovend besproken in de Italiaanse pers.

De rol van Anna Charlier, De Expeditie, Torstensson, vertolkte zij tijdens de wereldpremière in het Amsterdamse Concertgebouw en vervolgens in Stockholm, Oslo, Malmö en Keulen.
In seizoen ‘13/’14 werkte Charlotte bij muziektheater Hollands Diep mee aan Klaagliedjes van Boudewijn Tarenskeen, op teksten van Judith Herzberg en bracht zij, in samenwerking met Codarts Dans, een reprise van Harawi, chant d’amour et de mort van Messiaen, op een choreografie van Marta Reig Torres. Klaagliedjes werd in 2016 hernomen in een semi-concertante setting, geregisseerd door Titus Tiel Groenesteege.

Charlotte’s opname van Torstenssons grote lied-cyclus In großer Sehnsucht is met veel lof ontvangen (Cobra-records 0018). De opname van Harawi, chant d’amour et de mort (Messiaen) is verschenen op Warner Classics. Voorjaar 2012 is haar opname van Schönberg’s Pierrot Lunaire verschenen op het Duitse label Encora. De CD Spectra 20 years for the record, waarop Charlotte werken zingt van Annelies van Parys en Daan Janssens, werd in België bekroond met het Gouden Label 2014. In datzelfde jaar kreeg zij de Culturele Prijs Noord Holland 2014 van het Prins Bernhard Cultuurfonds voor haar initiatief De Stem van Haarlem waarmee zij een brug slaat tussen conservatorium en de beroepspraktijk.
Sinds 2013 is Charlotte als hoofdvakdocent verbonden aan de klassieke zangafdeling van Codarts Rotterdam. www.codarts.nl